Autodealers

Grote autodealers zijn oppermachtig, de kleintjes kraken

Door de komst van elektrische auto's en de populariteit van private lease is er steeds minder werk voor klassieke autodealers. Beeld ANP

Grote autobedrijven maken de dienst uit, kleine dealers verdwijnen. De oorzaak: nieuwe auto's worden steeds beter (en elektrisch). En online verkoop of private lease maakt de showroom overbodig.

De grootste Nederlandse dealerconcerns trekken de automarkt hoe langer hoe meer naar zich toe. De tien grootste bedrijven, zoals Stern, Van Mossel, Broekhuis en Pon, namen vorig jaar bijna 33 procent van de totale autoverkoop voor hun rekening. De top-50 van grootste dealers is goed voor een marktaandeel van 64 procent en de honderd grootsten beheersen inmiddels al bijna 78 procent van de markt. Dat blijkt uit het jaarlijkse dealerholdingonderzoek van Aumacon, dat vandaag verschijnt.

“Voor autofabrikanten is het overzichtelijker om met een beperkt aantal grote, financieel krachtige partners te werken”, zegt Clem Dickmann van Aumacon, een onafhankelijk kenniscentrum voor de mobiliteitssector. “Fabrikanten stellen ook eisen aan de uitstraling van hun merken. Daar zijn grote partijen beter toe in staat dan de kleine dealers.”

Nederland telt ongeveer vierhonderd dealerondernemingen die in totaal­­ enkele duizenden vestigingen hebben. Ongeveer honderd van die autobedrijven behoren tot de grote spelers. Zij voeren meerdere merken en beschikken over tal van showrooms en werkplaatsen in het hele land. Een concern als de beurs­genoteerde Stern Groep heeft 72 dealer­bedrijven waar ze 21 verschillende automerken­­ verkopen.

Landelijke dekking

Stern is volgens Aumacon nu ingehaald door de ambitieuze Van Mossel Automotive Groep. Door tal van overnames klom Van Mossel naar een verkoop­totaal van 31.375 auto’s, bijna 30 procent meer dan in 2017.

De expansiedrift is ongekend bij het bedrijf van algemeen directeur Eric Berkhof; deze week nam Van Mossel een groot deel over van Automotions Groep, dat opereert in West-Brabant en Zeeland. De Ford- en Opel-dealerschappen, het schadeherstelbedrijf en de leasetak komen in handen van het bedrijf. Berkhof: “Verdere schaalvergroting is nodig, wij willen graag landelijke dekking om te kunnen voldoen aan de wensen van de moderne klant. Die wil ontzorging. Dat betekent: showroom, service, lease en schadeherstel bij één aanbieder.”

Showrooms

Ondertussen daalt het aantal locaties­­ waar auto’s gepoetst, verkocht en gerepareerd worden al jaren gestaag. Waren er in 2005 nog 2487 officiële merkdealers actief, afgelopen jaar waren­­ er daar nog 1794 van over. Het aantal onafhankelijke showrooms kelderde in diezelfde periode met duizend, van ruim 2800 toen naar ruim 1800 nu. In een jaar tijd daalde het aantal erkende reparateurs van 450 in 2017 naar 425 in het afgelopen jaar.

Clem Dickmann van Aumacon: “De auto als product verandert. Hij wordt steeds beter en langzaam maar zeker elektrisch, waardoor er minder onderhoud nodig is en we onze auto dus minder snel vervangen. De eerste jaren voel je de komst van de elektrische auto nog niet zo in de werkplaats, maar in de komende drie tot vijf jaar wel.”

Daar komt bij dat steeds meer auto’s buiten de showroom om worden verkocht. De opkomst van private lease, waarbij consumenten in een nieuwe auto rijden voor een vast bedrag per maand, speelt daarin een rol. Ook is er de mogelijkheid van online verkoop. Dickmann: “Dat alles maakt dat er in de breedte minder dealers nodig zijn.” En wát er aan dealers nodig is, concentreert zich dus bij minder, maar wel grotere partijen.

Autosleutel

Betekent de dominantie van de grote autobedrijven uiteindelijk de ondergang van de kleine dealer?  En staat niet de hele branche onder druk, hoe groot je ook groeit? Eric Berkhof van Van Mossel Automotive Groep ziet het zonnig in, voor grote én kleine autobedrijven: “Hoe goed auto’s ook worden gebouwd, er is altijd iemand die de sleutel moet overhandigen. En of wij nu een diesel of een elektrische auto afleveren, dat maakt aan de saleskant niet uit.”

Zelfs in de werkplaatsen zit nog genoeg muziek, denkt Berkhof: “Doordat de techniek van auto’s geavanceerder wordt, stijgt de prijs van reparaties en daarmee ook de marge.”

Lees ook:

Wat doen we met Pasen: naar de woonboulevard, preken of een auto kopen?

Voor ons autobedrijf is dit een van de highlights van het jaar. Het is hier een soort zoete inval, net een kroeg.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden