Grote aanjager van de barokbeweging

Hij bezorgde voor uitgever Bärnreiter de kritische Urtext-uitgave van Edward Elgars populaire 'Enigma Variations', hij schreef een zeer prettig en lezenswaardig boek over Georg Friedrich Händel, hij wist diva Joan Sutherland over te halen om aan een authentieke barokopname mee te werken, en hij had nog veel meer onverwachte kwaliteiten. Maar in eerste instantie was de woensdag op 73-jarige leeftijd overleden musicoloog, dirigent en klavecinist Christopher Hogwood jarenlang de artistiek leider én oprichter van het Britse orkest The Academy of Ancient Music.

De Academy was een van de allereerste succesvolle barokorkesten waarin gespecialiseerde musici op authentieke instrumenten of kopieën daarvan speelden. Hogwood was met zijn orkest en de vele honderden opnamen die hij ermee maakte, de grote aanjager van de oude muziekbeweging. In het begin van de jaren tachtig van de vorige eeuw werd die beweging door tegenstanders nog smalend afgedaan als een modegril, maar Hogwood en zijn gelijkgestemde collega's in Groot-Brittannië, België en Nederland stoomden door en gaven na Händel en Bach ook Mozart, Haydn en Beethoven een totaal ander smoel. Hogwood beweerde ooit dat hij meer platen en cd's verkocht dan Herbert von Karajan.

Hogwood (1941, Nottingham) studeerde muziek en klassieke literatuur in Cambridge. Als klavecinist ontwikkelde hij zich verder bij Gustav Leonhardt in Amsterdam; die stad gold in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw als het brandpunt van de oude muziekbeweging. In 1973 richtte Hogwood zijn Academy op. De grote doorbraak kwam in 1979 toen platenmaatschappij Decca op het chique onderlabel L'Oiseau-Lyre Hogwoods opname van Händels 'Messiah' op de markt bracht. Het werd een iconische opname voor de pioniers van de historisch geïnformeerde uitvoeringen en lanceerde en passant de carrière van de barokke diva Emma Kirkby.

Hogwood was ondanks zijn status geen puritein en keek graag over de schutting. Zo haalde hij Kiri Te Kanawa over om mee te werken aan de in Hilversum geproduceerde televisiefilm 'De tovenares', waarin Ed Wubbe en dansers van het Scapino Ballet voor de dans zorgden. Tot zijn grootste scoops behoort het aantrekken van operaster Joan Sutherland voor de opname van de titelrol in Händels oratorium 'Athalia'. Sutherland, al aardig op leeftijd, zei toen ze aan het authentieke orkest werd voorgesteld: 'Well dears, I suppose I'm a historic instrument as well!'

Hogwood dirigeerde later in Nederland het Residentie Orkest en kwam met Cecilia Bartoli naar het Concertgebouw voor opera's van Händel en Haydn. Hij droeg het stokje van de Academy in 2006 over aan Richard Egarr. De pragmaticus Hogwood zei ooit: "Musicologie als louter academisch tijdverdrijf is zinloos. Je verzamelt geen kookboeken om ze netjes geordend op de plank te plaatsen, maar in de eerste plaats om er uit te koken."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden