Grootste verandering sinds 1970 in dienstregeling NS

Van een onzer verslaggevers UTRECHT - Op routine van huis gaan en in de trein stappen zal er voor honderdduizenden treinforensen even niet bij zijn op maandag 25 mei. De dag daarvoor laten NS een dienstregeling ingaan die volgens de spoorwegen zelf de grootste verandering van vertrektijden en frequenties inhoudt sinds 1970.

De spoorwegen hopen dagelijks 50 000 mensen extra in de trein te lokken door vaker te rijden in de spitsuren en daar met name op de intercitylijnen snellere reistijden te bieden. Daar staat tegenover dat zowel in de spits als in de daluren stoptreinen worden opgeheven, in frequentie verminderd of van een extra overstap voorzien.

Zo doet de stoptrein Zwolle-Utrecht de stations Den Dolder, Bilthoven en Utrecht Overvecht niet meer aan, waardoor NS nu kunnen aankondigen dat er vanuit Amersfoort elk kwartier een snelle verbinding met Utrecht is. Het verminderen van het aantal stoptreinen in de daluren is volgens NS nodig om ruimte te bieden aan goederentreinen waarvoor in de spitsuren niet langer ruimte was.

De reizigersorganisatie Rover betreurt dat. Volgens Rover zal een reiziger tussen twee plaatsen die door verschillende stoptreinen worden aangedaan, 'het wel uit zijn hoofd laten' die reis nog per trein te maken.

Ook de verslechterde aansluiting van binnenlandse op internationale treinen heeft Rover teleurgesteld. Maar de reizigersorganisatie geeft toe dat er een aantal verbeteringen zijn, zoals sneltreinen tussen Groningen en Leeuwarden in de spits, en de komst van een halfuurdienst tussen Zwolle en Enschede. “Handig als de trein weer eens te laat in Zwolle aankomt.” Volgens Rover moet de overheid haast gaan maken met het inlossen van oude beloftes en zorgen dat er meer ruimte komt op het spoorwegnet.

De nieuwe dienstregeling biedt vooral extra treinen op trajecten waar langs het spoor de files staan. Tussen Utrecht en Amsterdam rijden er in de spits zes snelle treinen per uur, tussen Den Haag, Rotterdam en Dordrecht zelfs zeven per uur de hele dag door. Een aantal stations wordt voortaan behalve door stoptreinen ook door sneltreinen bediend. Dat geldt ondermeer voor Woerden, Zoetermeer en Schiedam Centrum (Zoals Schiedam-Rotterdam-West voortaan heet).

Andere veranderingen:

- Tussen Haarlem en Amsterdam-Sloterdijk komt er een nieuw station bij: Haarlem-Spaarnwoude.

- Station Soestduinen, tussen Den Dolder en Amersfoort, gaat dicht. De gemeente Soest betreurt de sluiting, zegt wethouder P. V. ten Hove, maar verwachtte het wel. “Als er maar honderd mensen op een dag instappen, moet de NS natuurlijk andere prioriteiten stellen. We gaan nu met subsidie van de gemeente de treintaxi uitbreiden tot Soestduinen, en ook het bussyssteem verbeteren.”

- Tussen Den Haag en Eindhoven gaat, via Rotterdam en Breda, twee keer per uur in plaats van een keer een Intercity rijden. Sommige van de snelle treinen tussen Dordrecht en Den Haag stoppen in Schiedam Centrum, om aansluiting te geven op de trein naar Hoek van Holland en de boot naar Harwich.

- Van Eindhoven naar Utrecht gaan er vier Intercity's per uur. Daarvan rijden er net als nu twee door naar Amsterdam.

- Vanuit Ede-Wageningen en Arnhem kunnen reizigers vier keer per uur met een Intercity of sneltrein naar de Randstad.

- De lijn Almelo-Mariënberg wordt overgenomen door busmaatschappij Oostnet. Oostnet won de openbare aanbesteding van de lijn, die NS niet meer wilde exploiteren en wordt daarmee de eerste busmaatschappij die in treinen gaat. Voorlopig wordt de dienstregeling enigszins beperkt voortgezet met hetzelfde materieel, maar dan zonder conducteurs. Volgend jaar wil Oostnet met licht materieel gaan rijden.

- Vanuit Almere gaan er voortaan zes treinen per uur naar Amsterdam.

- De Intercity Amsterdam-Brussel krijgt de status van internationale trein, gaat op andere tijden rijden en stopt niet meer in Leiden Centraal.

- Er gaan geen treinen meer van Roosendaal naar Oostende en van Maastricht naar Knokke. Er gaan nu treinen van Roosendaal naar Namen, wie vanuit Limburg naar Brussel of Parijs wil moet in Luik de Thalys nemen.

- Er gaat geen directe trein meer naar Kopenhagen. Maar wie met de Thalys naar Parijs gaat, kan op vrijdag en zaterdag direct doorrijden naar Disneyland.

De laatste keer dat het spoorboekje zo ingrijpend werd herschreven was volgens NS in 1970, toen het 'klokvaste' systeem werd ingevoerd met treinen die precies om het halve of hele uur reden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden