Grootste treinenbouwer van de wereld komt nu uit China

Twee ex-staatsbedrijven fuseren. Siemens van koppositie verstoten.

China's twee grootste producenten van hogesnelheidstreinen gaan fuseren. Samen zijn China North Locomotive and Rolling Stock Industry Corporation (CNR) en China South Locomotive & Rolling Stock Corporation (CSR) straks zo'n 139 miljard dollar waard. Dat maakt het bedrijf met stip de grootste treinenbouwer ter wereld.

De huidige marktleider Siemens heeft een marktwaarde van 114,2 miljard dollar, en ook een productiegigant als vliegtuigbouwer Boeing is met zo'n 95,3 miljard dollar een stuk kleiner.

De fusie van beide staatsbedrijven wordt aangemoedigd door de Chinese overheid. In 2001 werden CNR en CSR nog opgericht uit de China National Rail Corporation. Die splitsing moest zorgen voor meer marktwerking binnen de sector. Maar nu de Chinese treinproducenten steeds vaker concurreren met internationale bedrijven voor buitenlandse projecten wil de regering dat beide bedrijven de krachten bundelen en een sterk Chinees merk neerzetten. De laatste jaren kwam het voor dat CNR en CSR in het buitenland tegen elkaar opboden.

Het gaat goed met China's export van hogesnelheidstreinen en andere treintechnologie. Samen tekenden CNR en CSR vorig jaar voor meer dan 6 miljard dollar aan contracten in het buitenland, 60 procent meer dan in 2013.

Veel van de projecten bevinden zich in opkomende markten in Afrika, Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië, maar vorig jaar won CNR ook een opdracht voor de nieuwe metro in Boston, de eerste Chinese deal in de treinenbouw in de Verenigde Staten.

Voor China is zijn leidende positie in de markt voor hogesnelheidstreinen, naast de mogelijkheiden voor de export van technologie en het oplossen van overcapaciteit in de bouwsector, ook steeds meer een diplomatiek drukmiddel. Premier Li Keqiang, die in Chinese staatsmedia ook wel de 'hsl topverkoper' wordt genoemd, laat geen gelegenheid voorbijgaan om China's treinen te bespreken tijdens bezoeken in het buitenland. Volgens de China Economic Weekly sneed hij het onderwerp in 2014 aan met twaalf landen, waaronder Nigeria, de Verenigde Staten en Rusland. En ook in China's 'Nieuwe Zijderoute'-strategie, een plan om handelsroutes naar en van China te verstevigen, spelen hogesnelheidslijnen een belangrijke rol.

Maar ook in China zelf blijft de sector groeien. Sinds de eerste hogesnelheidslijn (gebaseerd op Franse, Duitse en Japanse technologie) in 2007 van start ging, bouwde het land het grootste hogesnelheidsnetwerk ter wereld. Eind vorig jaar lag er al meer dan 15.000 kilometer aan hogesnelheidsrails.

Chinese bedrijven bouwen de lijnen voor gemiddeld 40 procent van wat ze in andere landen kosten. Naast het prijsvoordeel bestaan er wel zorgen over de kwaliteit van 'made in China'-hogesnelheidstreinen. Het vertrouwen in CNR en CSR bereikte een dieptepunt in 2011, toen een treinongeluk aan de Chinese kust veertig doden veroorzaakte. Gezien de groei van het aantal - ook internationale - opdrachten, bleef de reputatieschade beperkt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden