Grootste bierbrouwer groeit verder

Brouwer AB Inbev neemt naaste concurrent SAB Miller over voor 90 miljard euro

KOOS SCHWARTZ

Zo, het is rond. 's Werelds grootste bierbrouwer (AB Inbev) koopt 's werelds een na grootste bierbrouwer (SAB Miller). Er is bijna een maand onderhandeld over de deal. Er ontstaat een supergroot bierconcern (SAB Inbev misschien?), goed voor circa een derde van al het bier dat op aarde wordt gebrouwen. De koopsom: circa 104 miljard dollar, zo'n 90 miljard euro.

Dat is een kapitaal bedrag. Het is, in geld gemeten, een van de grootste overnames ooit. 'Grootste' wil niet per definitie zeggen 'succesvolste'. De grootste overnames - die van het Duitse mobiele-telecombedrijf Mannesmann door Vodafone en die van het mediaconcern Time Warner door internetbedrijf America Online, beide in 2000 - werden een fiasco. De overname van ABN Amro door Royal Bank of Scotland, Banco Santander en Fortis. eindigde in een financieel bloedbad.

Maar AB Inbev en SAB Miller bewegen zich niet op nog onontgonnen terreinen - zoals mobiele telefonie en internet in 2000 waren - of op bankieren. Ze doen in bier en ook in frisdrank. Die markt is, in grote lijnen, redelijk voorspelbaar. De bierconsumptie zakt alleen in als een land in een flinke economische crisis verkeert, zoals Rusland nu. Maar dan zijn er elders landen en gebieden waar de economie wel groeit en de bierconsumptie flink stijgt (Afrika, diverse Aziatische landen).

Een andere wet leert dat de bierverkoop in West-Europa en de Verenigde Staten licht daalt en in veel opkomende landen sterk stijgt.

Hoe verdient AB Inbev de rente terug op de tientallen miljarden die het nu moet lenen? AB Inbev-topman Carlos Alves de Brito snijdt in de kosten. Daar is hij gekend om. De Belgische krant De Morgen beschreef onlangs hoe De Brito handelde toen Inbev in 2008 Anheuser-Busch kocht (en AB Inbev ging heten): 1400 banen weg, 1200 managers verloren hun Blackberry's, gratis tickets voor honkbalwedstrijden werden afgeschaft, de privévertrekken van managers in kantoren gingen dicht, het meubilair werd geveild en de Budweiser-fles kreeg dunner glas. De Brito ontziet niets en niemand. Veel managers van SAB Miller en AB Inbev gaan onzekere tijden tegemoet.

Kosten kan AB Inbev ook besparen op de inkoop van grondstoffen en de distributie van bier. Verder gaat het AB Inbev-bieren (Budweiser, Stella en Corona) slijten in landen waar SAB Miller veel bier verkoopt en SAB Miller-bieren (Peroni) in landen waar AB Inbev sterk is.

Vooral dat laatste moet geld binnenbrengen. Want er zijn niet veel landen waar de bedrijven allebei sterk zijn. Zo heel veel is er niet te bezuiningen. In de landen waar AB Inbev en SAB Miller veel bier verkopen, de VS en China, moeten ze wellicht brouwerijen verkopen. Anders wordt het superbierconcern in de ogen van kartelautoriteiten te machtig. Zulke verkopen leveren wel geld op. AB Inbev wil SAB Miller vooral hebben omdat dat bedrijf relatief groot is in Afrika, Midden- en Zuid-Amerika en Oost-Europa. Daar wordt groei verwacht, vooral in Afrika.

In Nederland zijn AB en SAB niet zo groot. Grolsch is de troef van SAB Millar, AB Inbev heeft Dommelsch en Hertog Jan en probeert Nederland te verleiden met merken als Jupiler, Hoegaarden, Leffe en Corona.

En misschien krijgt marktleider Heineken het in zijn thuisland lastiger door de mega-overname.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden