groot-brittannië / Slijter zorgt voor internethype

De slijterijen van de Britse Thresher Group worden overspoeld door miljoenen koopjesjagers, die hun 40-procent kortingsbon hebben gedownload of doorgemaild gekregen.

De kortingsactie was bedoeld voor een selecte groep ’zeer gewaardeerde leveranciers’. Een wijnboer in Zuid-Afrika plaatste de voucher op zijn homepage en binnen de kortste keren dook de bon op in chatrooms, blogs en op andere sites. Als een olievlek verspreidden de vouchers zich verder via e-mail, onder het motto: ’Thresher, hier komen we’.

Thresher nodigde de leveranciers net als voorgaande jaren uit de voucher door te sturen naar vrienden en familie, ervan uitgaande dat het om niet zoveel mensen zou gaan. Maar dit jaar ging het voor het eerst per e-mail. Volslagen verrast door het sneeuwbal-effect vreesde Thresher vorige week dat de kortingsactie weleens ten koste kon gaan van de winstmarges. In 1992 gaf stofzuigerproducent Hoover iedereen die meer dan 150 euro besteedde een gratis retourvlucht naar New York. Dat kostte het bedrijf uiteindelijk 30 miljoen euro.

De website van Thresher is bezweken onder de grote vraag van mensen die op de internetsite de voor hen dichtstbijzijnde winkel willen opzoeken. In de winkels staat de telefoon roodgloeiend omdat mensen zich afvragen of de korting echt is.

Hoewel de onderneming toegeeft dat de actie uit de hand is gelopen, zegt het nu opgetogen te zijn over het succes. „De wijnverkopen zijn met 60 procent gestegen”, zei een woordvoerder gisteren. „Onze marge is weliswaar veel lager, maar we verkopen nu zoveel meer dat de actie toch meer winst oplevert.”

Winkelketens als Habitat en Gap hebben de online kortingsbon ontdenkt als een marketinginstrument. Door personeel en vaste klanten aan te moedigen om de vouchers door te sturen, omzeilen ze wetgeving die ondernemingen verbiedt ongevraagd e-mails rond te sturen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden