Gronings museum: oerwoud van stalen en glazen platen

Van onze correspondent GRONINGEN - Een oerwoud van stalen en glazen platen lijkt het. Meer een moderne sculptuur dan het ontwerp van een gebouw. De maquette voor de tweede en laatste fase van het nieuwe Groninger Museum is in ieder geval verrassend.

Het nieuwe ontwerp van Coop Himmelblau moet het werk van de Italiaanse architect Alessandro Mendini vervolmaken. Naar ontwerp van Mendini verrijzen momenteel drie paviljoens op een eiland in het Verbindingskanaal die samen het nieuwe Groninger Museum zullen vormen. De tweede fase is een bouwwerk op het dak van het meest oostelijke paviljoen en is bestemd voor tentoonstellingen op het gebied van de moderne beeldende kunst.

Het ontwerp van Himmelblau bestaat uit glas- en staalplaten van zeer verschillende vorm die op het oog schots en scheef door elkaar zijn gezet.

Oppervlakkige toeschouwers menen zelfs dat een bom is ontploft op het dak van het museumpaviljoen. Bij nadere beschouwing blijkt het paviljoen vernuftig te zijn vormgegeven, hetgeen de bezoeker een unieke kijk geeft op de tentoongestelde beeldende kunst.

In het interieur gaan kleine en grote expositieruimtes in elkaar over. Ze liggen op verschillende niveaus en zijn met luchtbruggen en tussenverdiepingen met elkaar verbonden. Daardoor kan de bezoeker vanuit allerlei ongewone gezichtspunten het kunstaanbod aanschouwen. De vele glasplaten zorgen voor de lichtinval en door met panelen te schuiven kan de belichting veranderd worden.

Alessandro Mendini was gisteren ingenomen met het ontwerp van Himmelblau.

“Het is een fraai contrast met de vrij statische gebouwen die ik heb ontworpen”, aldus de Italiaanse bouwmeester. “De bedoeling van het museumeiland is dat het verschillende architectonische talen spreekt, het museum bestaat immers ook uit verschillende afdelingen, zoals geschiedenis, kunstnijverheid en moderne beeldende kunst.”

Daarnaast stelde Mendini dat Himmelblau erin is geslaagd de traditionele scheidslijnen tussen architectuur, kunst en vormgeving te doorbreken. “In het museumgebouw is kunst te zien, dus waarom zou het gebouw zelf geen kunstwerk mogen zijn?”

Wolf Prix en zijn collega Helmut Swiczinsky zijn binnen een half jaar met hun ontwerp voor het dakpaviljoen voor de draad gekomen. Aanvankelijk zou een ontwerp van Frank Stella uitgevoerd worden, maar dat bleek eind december vorig jaar financieel niet haalbaar te zijn. Het museum besloot daarop de samenwerking met Stella te verbreken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden