Groninger Museum is weer zelf topstuk

Een medewerker van het Groninger Museum in een van de vertrekken van het net verbouwde pand. ( FOTO REYER BOXEM ) Beeld reyer boxem
Een medewerker van het Groninger Museum in een van de vertrekken van het net verbouwde pand. ( FOTO REYER BOXEM )Beeld reyer boxem

groningen – - De 79-jarige Italiaanse architect Alessandro Mendini komt er speciaal voor naar Nederland: het verbouwde Groninger Museum. Dit terwijl hij eigenlijk maar zelden Milaan verlaat.

Nog één keer wil hij het museum, zijn spraakmakendste ontwerp, in volle glorie zien. Na een verbouwing, die bijna zes miljoen euro kostte, staat het museum er nu letterlijk weer stralend bij. Dat de buitenkant van het in 1994 voltooide museum zo vaal en flets was geworden, valt pas op als je de door het zonlicht verbleekte oorspronkelijke tegels vergelijkt met de nieuwe exemplaren.

Vaak worden gebouwen er mooier op als ze er wat doorleefd beginnen uit te zien. Maar het Groninger Museum met zijn opvallende architectuur valt niet in die categorie. Het oogde wat ’shabby en sleets’, zegt Caspar Martens, hoofd collecties en facilitaire zaken, die de verbouwing coördineerde.

Dat het visitekaartje van Groningen al na zestien jaar toe was aan een grondige opfrisbeurt, lijkt rijkelijk vroeg. Volgens Martens is de snelle slijtage onder meer te wijten aan de grote bezoekersstromen. Het museum is ontworpen voor gemiddeld 90.000 bezoekers per jaar, maar dat zijn er 250.000 geworden. Kort na de opening liep het gebouw bovendien onder water, waardoor de vloeren steeds meer gingen bobbelen en branddeuren niet meer goed sloten. En dan was er nog de algehele verfletsing van de buitengevels onder invloed van zonlicht, weer en wind.

Acht maanden geleden ging het museum dicht. Vandaag mag Mendini de deuren weer openen. Vanaf morgen kan het publiek er terecht voor een nieuwe aflevering in de reeks succesvolle exposities over Russische schilderkunst, die in 2001 werd ingezet met Ilja Repin.

Behalve de opgefriste buitengevels, voorzien van duurzame keramiek tegels, zijn er binnen ook enkele opvallende veranderingen zichtbaar. De te kleine garderobe is naar boven verplaatst, waar meer ruimte is. In overleg met Mendini hebben drie jonge ontwerpers het restaurant, de ontvangstruimte en het informatiecentrum gerestyled. Maarten Baas richtte het Mendini-restaurant opnieuw in en gebruikte daarvoor meubelen uit zijn Clay-serie die eruit zien alsof ze met de hand zijn gekleid.

Studio Job ontwierp de loungeruimte in de stijl van een negentiende-eeuwse besloten club, waar je rokende heren met hoge hoeden verwacht die hun handen niet kunnen afhouden van de wandlampen, die de vorm van vrouwenborsten hebben. Het ’tietenparadijs’, zoals deze ruimte nu al heet, kan ook als trouwlocatie worden gehuurd.

De Spaanse ontwerper Jaime Hayon heeft het nieuwe informatiecentrum ingericht. Daar kan het publiek op een interactieve aanraaktafel langs de hoogtepunten van de museumcollectie dwalen, met als topstuk het gebouw zelf, dat weer het pronkjuweel is dat Mendini voor ogen stond.

(Trouw) Beeld reyer boxem
(Trouw)Beeld reyer boxem
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden