Groningen wacht museumfeest

Van een medewerker GRONINGEN - Onder het motto 'Groninger Surplus' barsten eind augustus de festiviteiten los rond de opening van het nieuwe Groninger Museum. Het gebouw zelf zal op 29 oktober met veel bombarie worden opengesteld. Uit alles zal moeten blijken dat de Groningers trots zijn op hun aanwinst.

Voor veel Groningers is het museum al niet meer weg te denken uit het Gronings stedelijk landschap, ondanks eerdere kritieken op de locatie-keuze (eiland in het Verbindingskanaal) en stijgende bouwkosten (uiteindelijke 57 miljoen gulden). Vier maanden voor de opening krijgt het nieuwe museum naar ontwerp van hoofdarchitect Alessandro Mendini al behoorlijk gestalte. De goudkleurige depot-toren glinstert in de zon en ook de verschillende tentoonstellingspaviljoens zijn vrijwel klaar. Alleen aan de uitbouw van Coop Himmelblau wordt nog druk gesleuteld. Dit barokke ontwerp met uitpuilende stalen panelen zal pas vlak voor de opening helemaal gereed zijn. In de rest van het museum is de inrichting in volle gang. In de kantoorruimtes en publieksruimtes is al iets te zien van de fleurige kleurstellingen waarmee Mendini het museum een fris en eigentijds karakter wil geven. Soms zijn het gewaagde combinaties, die toch verrassend goed werken.

Met de inrichting van de paviljoens wordt in augustus een begin gemaakt. Voor het ontwerpen van de interieurs vroeg Mendini voor ieder paviljoen een andere vormgever. De Fransman Philippe Starck nam de afdeling kunstnijverheid voor zijn rekening (in de ronde drum), de Italiaan Michele de Lucchi het onderdeel archeologie en geschiedenis (in het hoekige gebouw daaronder) en Coop Himmelblau de vaste opstelling van oude kunst (onder het 'chaotische' dak); Mendini zelf ontwierp het daaronder gelegen interieur waar de collectie moderne kunst zal worden gehuisvest.

Terwijl de inrichting van het nieuwe museum nog in volle gang is, wordt elders in de stad reeds een aanloop tot 'Groninger Surplus' genomen. Zo zijn er het open-lucht-theaterfestival 'Noorderzon' en de 'Jazzmarathon'. In de maanden daarna ontvouwt zich een uitgebreid programma op het gebied van theater, muziek, dans en beeldende kunst. Hoogtepunten daarin zijn een opera over het leven van de Groningse kunstenaar H.N. Werkman, een meezingopera voor honderd kleuters en de expositie 'Kinderkunst' in de oudbouw van het Groninger Museum, met tekeningen van kinderen uit de hele wereld.

Een belangrijk onderdeel van dit 'Groningen Surplus' zal vanzelfsprekend de opening van het museum zelf zijn, met het daaraan gepaarde tentoonstellingsprogramma. De eerste expositie zal zijn gewijd aan de architect van het museum, Mendini, de bezoeker krijgt een overzicht van zijn werk van de afgelopen vijf jaar. Vervolgens komen er drie exposities waarmee directeur Frans Haks wil laten zien dat het museum zowel op regionaal, nationaal, als internationaal niveau zal gaan opereren; de eerste toont klederdracht in Groningen in de 18de en 19de eeuw, op de tweede zijn jonge Nederlandse kunstenaars present, en de derde heeft de nogal vage werktitel 'Idols', waarin idolen uit religie, film, muziek, theater en sport aan bod komen.

Vooral met de laatste expositie zal Haks zich weer manifesteren als de man die de tijdgeest aanvoelt. Een methode waarmee hij het Groninger Museum in de afgelopen vijftien jaar groot heeft gemaakt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden