Grolsch koopt eigen aandelen op bij grote beleggers

Van onze redactie economie AMSTERDAM - Brouwer Grolsch verwacht dit jaar opnieuw een toename van inkomsten uit bierverkoop in het buitenland. Groei van de export en deelnemingen in buitenlandse bedrijven zullen daarvoor zorgen.

Ook zonder een mooie zomer in West-Europa, waarvan het bedrijf de afgelopen twee jaar profiteerde, zal Grolsch in 1996 daarom de winst zien toenemen, zei gisteren P. Snoep, directievoorzitter, bij de presentatie van de jaarcijfers over 1995.

Grolsch - het bedrijf dat sinds vorig jaar de titel 'Koninkijke' voor de naam mag plakken - heeft een goed jaar achter de rug. De nettowinst steeg met 12,3 procent naar 58,8 miljoen gulden. De omzet nam toe met 13,8 procent naar 630,6 miljoen gulden. Het aantal landen waar Grolsch actief is, is inmiddels gestegen tot circa vijftig. Hoe groot de exportgroei in 1995 precies was, wil het bedrijf niet zeggen. Wel is bekend dat de export van Nederlands bier met ruim tien procent gestegen is vorig jaar. Snoep: “De afzet-groei van onze export in 1995 lag beduidend boven het Nederlandse stijgingspercentage. Het was een stijging van tientallen procenten.” Het bedrijfsresultaat nam in 1995 toe met 10,2 procent tot 88,4 miljoen gulden.

De Nederlandse biermarkt stagneert en om in de toekomst te kunnen blijven groeien is Grolsch “aan het internationaliseren”, legde de topman uit. Tien jaar geleden begon het bedrijf met de eerste serieuze activiteiten in het buitenland, inmiddels komt 32 procent van de omzet niet meer uit Nederland. En dat percentage zal verder groeien, is de verwachting. Zo is Grolsch vorig jaar het grootste internationale merk in Polen geworden. De bierconsumptie in dat land nam in 1995 toe met acht procent tot ruim 39 liter per hoofd. “In Nederland is dat 86 liter per hoofd. We verwachten dus in Polen nog flink te kunnen groeien”, zei Snoep.

Overigens is Polen voor export van bier niet aantrekkelijk, omdat het hoge belastingen heft aan de grens. Daarom werkt Grolsch samen met een lokale brouwer, Elbrewery, die het bier tevens ditribueert. De “kosten gingen voor de baat uit in Polen”, zei Snoep, “maar Polen vormt een heel belangrijk aspect voor onze toekomst”.

Ook in de Verenigde Staten verwacht het concern “een massale distributievergroting” door samenwerking met drankenconcern Seagram. “Nu zitten wij pas in zes stedelijke gebieden in de VS, Seagram zit in het hele land.”

Grolsch wil verder eigen aandelen kopen uit het bezit van institutionele beleggers. Het bedrijf heeft de eerstkomende jaren toch geen grote overnames in petto en zit ruim in de slappe was. “We benaderen niemand gericht. We nemen het voornemen op in ons jaarverslag”, zei de financiële man van Grolsch, P. Tromp. Grolsch heeft veel geld in kas (152 miljoen op een balanstotaal van 545 miljoen gulden). Door de aandeleninkoop verbeteren verhoudingsgetallen zoals de winst per aandeel en het rendement op eigen vermogen. De directie wil het dividend verhogen tot 1,48 gulden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden