Groep 0: taalles voor peuters

Rotterdam lanceert methode om taalachterstand zo vroeg mogelijk aan te pakken

Ze heet Lina en is 2,5 jaar oud. Deze maandagmorgen luistert het meisje met dertien andere peuters naar een voorleesverhaaltje over Benjamin en knuffel Raf.

Tot zover niets nieuws op de dr. J. Woltjerschool in Rotterdam-Delfshaven.

Toch is de klas van Lina een bijzondere. Hier krijgen de kinderen, al spelenderwijs, oefeningen met de Nederlandse taal. Voor de groep staat, naast de vertrouwde mbo-docent, een collega met een hbo-diploma. De peuters gaan vijf dagdelen per week naar school. Deze zogenoemde 'groep 0' bouwt voort op het principe van de voorschool, maar is intensiever en professioneler, zegt wethouder Hugo de Jonge (CDA, onderwijs). "Het klinkt pittig, maar Rotterdam is nu eenmaal geen Meppel."

De wethouder kan niet genoeg benadrukken dat de onderwijsprestaties in de Maasstad achterblijven bij de rest van het land. De gemiddelde Citoscore in Rotterdam is 531, landelijk ligt dat op 535. "Het beeld wat betreft voortijdig schoolverlaters en deelname aan het vwo is niet anders", zegt De Jonge.

Deze week starten, verdeeld over basisscholen in de stad, dertig groepen 0. Dat aantal moet de komende drie jaar uitgroeien tot tweehonderd. Het stadsbestuur hoopt op deze manier de hardnekkige taalachterstand bij kleine kinderen te verminderen. "Eerlijk gezegd", vindt wethouder De Jonge, "hebben we in deze stad te lang geaccepteerd dat hier op scholen slechter wordt gepresteerd dan elders. Alsof het een natuurverschijnsel is dat hoort bij een multiculturele samenleving. Ik weiger me daarbij neer te leggen."

De Jonge zegt dat schooldirecteuren enthousiast zijn over de invoering van groep 0. Een van hen is Martin Weij van de dr. J. Woltjerschool. Hij belegde in juni enkele voorlichtingsavonden voor ouders. Hun interesse is groot. De school heeft inmiddels een wachtlijst voor de peuterklas. "We kunnen de kinderen nu meer structuur en aandacht voor taal bieden dan op de voorschool", zegt Weij. "Alle bagage die ze straks kunnen meenemen naar groep 1 is meer dan welkom." De ouders van de peuters krijgen huiswerk mee, vertelt de directeur. Ze moeten bijvoorbeeld thuis bepaalde boekjes voorlezen. De school organiseert voor vaders en moeders themabijeenkomsten over onderwijs en opvoeding. "Ouders zullen ook hun best moeten doen", zegt de schooldirecteur. "Ze kunnen niet hun kroost hier 's ochtends afzetten en 's middags weer ophalen. Zo werkt het niet."

De 26-jarige moeder van Lina, die alleen met haar voornaam Salima in de krant wil, ziet het belang van groep 0. Ze vertelt dat ze thuis vooral Nederlands spreekt met haar dochter. "Mijn ouders en ik kwamen twintig jaar geleden vanuit Marokko hier naartoe. Toen bleven we Arabisch praten." Die fout, zegt Salima, gaat ze met haar eigen dochter niet maken. "Ik wil niet dat ze met een achterstand op de echte basisschool begint. Ze spreekt al goed Nederlands, vind ik. Alleen haar fijne motoriek kan nog beter."

Rotterdam wil uiteindelijk dat alle voorscholen worden 'omgebouwd' tot een groep 0, als onderdeel van de basisschool. Het is wettelijk niet mogelijk om peuters verplicht naar school te sturen. Toch wil wethouder De Jonge "afstappen van de vrijblijvendheid". In deelgemeente Feijenoord worden kleine kinderen die volgens het Centrum voor Jeugd en Gezin een taalachterstand hebben 'dringend geadviseerd' naar groep 0 te gaan. De Jonge: "Het liefst zou ik zien dat de leerplicht wordt aangepast, zodat we verder kunnen gaan dan alleen drang. Maar dat zal juridisch lastig zijn."

Rotterdam overlegt nu met het ministerie van onderwijs of er dwangmogelijkheden zijn voor peuteronderwijs.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden