Groene tv-zender staat nog op zwart

Je zapt je te pletter als je op zoek gaat naar de nieuwe groene televisiezender van weerman Reinier van den Berg. Ecoland.tv blijkt alleen een website met YouTube-filmpjes te zijn.

Hij is nog steeds oprecht gedreven. En Reinier van den Berg vindt dat hij een ijzersterk verhaal heeft. Maar de 'groene weerman' heeft tot dusver geen financiers voor Ecoland.tv gevonden. "Dat is het enige wat me het afgelopen jaar is tegengevallen", zegt hij. "Ik geloof in duurzaamheid, en in een zender die daarover bericht. Maar ik had niet gedacht dat er zo weinig mensen in willen investeren, terwijl sommigen niet eens weten wat ze met hun rénte moeten doen."

Van den Berg, die in de jaren tachtig was betrokken bij de oprichting van Meteo Consult, het grootste weerkundige bedrijf van Europa, raakte in toenemende mate overtuigd van de voortschrijdende klimaatverandering, de oorzaken daarvan én de maatregelen die nodig zijn deze een halt toe te roepen.

Afgelopen jaren investeerde hij daarom in verschillende projecten die het thema 'duurzaamheid' dragen. En zo kondigde hij vorig jaar trots een heuse tv-zender aan die zeven dagen in de week, vierentwintig uur per dag inspirerende programma's zou brengen over natuur, milieu en alles wat maar met duurzaamheid te maken zou kunnen hebben. Met een ledenclub erbij moest zijn zender een soort 'groene EO' worden. Het motto: All together Now!

Met grafisch ontwerper Frank Langedijk en mediamensen als Rob Overman en Robert Rutten, die actief zijn in thematische tv-zenders op de kabel, maar ook met Robert Hemmen van duurzame energiecoöperatie De Groene Reus in Almere, zorgde hij voor een startkapitaal. Ze stopten allemaal 15.000 euro in de pot, en dachten de jaarlijkse exploitatiekosten van drie ton uit externe financiers en sponsors te kunnen trekken. Ecoland.tv zou vanaf 10 oktober 2014, op de Dag van de Duurzaamheid, via de kabel beschikbaar komen. Onder meer vanwege dit ambitieuze plan kwam Van den Berg in 2014 met stip binnen op plaats 85 van de Duurzame Honderd van Trouw.

undefined

Doorgeefluik

Maar wie nu met de afstandsbediening langs de kanalen zapt, komt tussen de meest exotische en extreme zenders Ecoland.tv niet tegen. Die naam is alleen op internet terug te vinden. Een site biedt allerlei links naar YouTube-filmpjes en vormt een doorgeefluik van blogs van anderen, maar een eigen programmering is niet terug te vinden.

"Dit is inderdaad niet wat ik voor ogen had", zegt Van den Berg licht teleurgesteld. En Robert Hemmen van De Groene Reus heeft zich zelfs helemaal uit het project teruggetrokken. "Ik had de indruk dat Ecoland.tv niet echt van de grond kwam." Maar dat spreekt Van den Berg weer tegen. Hij houdt het op 'opstartproblemen'.

"We zijn achteraf gezien te positief geweest over de financieringsmogelijkheden. Drie ton leek ons niet veel, maar dat was het wel", zegt de weerman. "Toch ben ik ervan overtuigd dat een duurzame zender kansen heeft. Maar we hebben wel een stapje terug moeten doen."

Dus heeft Van den Berg nu een site die verwijst naar anderen. "Langzaam maar zeker moet die - low profile, low costs - gevuld worden met eigen producties. Eind maart van dit jaar, bij het begin van de lente of op Boomfeestdag, willen we een nieuwe start maken door met regelmaat live stream-programma's te brengen vanuit een studio in Amsterdam."

Van den Berg denkt aan talkshows met sleutelfiguren uit de groene wereld, die een breed publiek aanspreken. Daaromheen wil hij allerlei natuur- en milieudocumentaires programmeren. "Dat is althans onze ambitie, want we doen dit wel allemaal naast ons gewone werk en dat is natuurlijk een enorme uitdaging", zegt Van den Berg. "En serieuze vrijwilligers die zich echt aan onze organisatie willen binden, zijn moeilijk te vinden."

Toch is zo'n beperkte start van de programmering belangrijk, beseft hij, omdat met voorbeelden in handen pas financiers en sponsors te werven zijn. Hij is momenteel in gesprek met 'grote bedrijven' die hij probeert te overtuigen dat de groene tv-zender bij hun bedrijfsactiviteiten past.

undefined

Bos in Bolivia

Maar wordt Ecoland.tv dan een zender die bedrijfsfilmpjes gaat uitzenden? "Nee, helemaal niet. Maar onze items kunnen wel interessant zijn voor sponsoring, en daar is ook helemaal niks mis mee. Ik denk bijvoorbeeld aan een energieweerbericht, waarin op basis van de weersverwachting de energieopwekking door windturbines en zonnepanelen wordt ingeschat. Ik kan mij voorstellen dat deze rubriek voor een groene energieleverancier als Greenchoice best aantrekkelijk kan zijn, en dat ook een leverancier van zonnepanelen wil aanschuiven, zónder dat ze invloed hebben op de inhoud van onze programma's."

Dan nog even over de Club Ecoland.tv waarvan de leden toegang krijgen tot de evenementen die de zender gaat organiseren, zo staat tenminste op de site. Ook die club had een financiële drager van de zender moeten zijn. Voor een bijdrage van vijftien euro per jaar krijgt een lid een boom in Bolivia, zodat daar uiteindelijk een enorm 'Ecoland.tv bos' ontstaat.

"We hebben zo'n honderd leden, maar eigenlijk kun je nog niet van een club spreken." En ook niet van evenementen, en ook niet van een bos. "Zodra we zichtbaar worden, is het tijd voor acties op de social media, en voeren we gerichte wervingscampagnes in samenwerking met organisaties als Natuurmonumenten en de Landschappen." Maar eerst dus een echt tv-programma.

undefined

Reinier van den Berg wil 'de ander te groen af zijn'

Reinier van den Berg (1962) heeft gestudeerd aan de Universiteit van Wageningen (WUR) en specialiseerde zich in luchtverontreiniging. Hij is onder andere bekend van RTL 4 waarvoor hij vanaf de start van commerciële televisie, in 1989, het weer presenteert. Hij is daarmee 's lands langst presenterende weerpresentator. Verder is hij ook geregeld te zien bij regionale omroepen zoals TV Gelderland. In de jaren 2006 tot en met 2008 presenteerde hij tevens een wetenschapsprogramma bij de Evangelische Omroep, onder de naam Galileo.

Daarnaast is hij specialist in klimaatverandering en benadrukt hij in publicaties en lezingen het belang van duurzaamheid. Zijn slogan is: de ander te groen af zijn. In zijn lezingen gebruikt hij spectaculaire beelden van de (smeltende) ijskap van Groenland, waarheen hij expedities organiseert. Op Social Media is hij tevens actief op Twitter als @weermanreinier, en deelt wetenswaardigheden over weer, klimaat en duurzaamheid. Als ambassadeur is hij betrokken bij het werk van Light for the World, Trees for All en sinds 2014 ook Max Havelaar. Verder zit hij in het wereldteam van het Wereldnatuurfonds. (bron: Ecoland.tv)

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden