Groen keurmerk voor zeilschepen slaat niet aan

Het duurzaamheidskeurmerk voor de chartervaart loopt niet. Schippers willen er niet aan omdat het duur is, papieren rompslomp met zich mee brengt en weinig nieuwe klanten trekt.

Het Green Key-keurmerk voor duurzaam toerisme werd in 2009 voor het eerst ook uitgereikt aan milieubewuste zeilschepen die met groepen varen. Veertien schepen hijsen sindsdien de Green Key-vlag, op een vloot van 350. In 2010 kwam er maar één schip bij. Daarna meldde geen enkele schipper zich meer.

"Ik heb in drie jaar maar één klant duidelijk via dit keurmerk binnen gekregen," vertelt schipper Zeger van der Zel van De Albatros, een van de acht schepen die het hoogste label, de gouden Green Key draagt. Hij twijfelt of hij het zal blijven voeren. Een motorschip is met het keurmerk gestopt, omdat de voordelen niet opwogen tegen de inspanning, zoals het voortdurend bijscholen van het wisselende personeel.

Het keurmerk is minder populair geworden door het wegvallen van een startsubsidie, denkt Pam Wennekes van de Vereniging voor de Beroepschartervaart. De kosten liggen in het eerste jaar rond de 530 euro en daarna kost het keurmerk jaarlijks 300 euro.

Om het certificaat te behalen zijn vaak kostbare maatregelen nodig zoals het vervangen van de verlichting door ledlampen, of het installeren van een zuinige motor.

Een certificering brengt veel administratie met zich mee. Daardoor gebeurt het ook dat schepen die aan alle criteria voldoen, nooit het keurmerk aanvragen. "Het loopt niet storm", bevestigt Erik van Dijk, directeur van de Stichting KMVK, die het Green Key-keurmerk uitgeeft, maar hij ontkent dat de ingewikkelde procedure de oorzaak is. Samen met de BBZ biedt hij ondersteuning bij het administratieve gedeelte.

Los van de huiver bij schippers, weten ook consumenten niet wat ze met het keurmerk aanmoeten. Volgens Gert Spaargaren, hoogleraar milieubeleid aan de Wageningen Universiteit, is dat een herkenbaar probleem. Goede voorlichting is hard nodig en dat kost tijd. Maar de ondernemers die geïnvesteerd hebben, willen liefst meteen geld zien."

De Stichting KMVK promoot het keurmerk onder recreatiebedrijven, maar organiseert geen reclamecampagnes. Van Dijk: "Het is aan de schippers zelf om dat te doen. Wij hebben ook 450 campings en hotels met een Green Key. We kunnen niet Kvoor allemaal reclame maken. Wij zijn een keuringsinstituut."

DUURZAAMHEID & NATUUR 8|9

Ambassadeurs van de wadden

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden