Groen gezin neemt heft in handen

Steeds meer gezinnen gaan bewust om met voedsel; ze telen balkongroente, houden bijen, maken soep van kromkommers of halen vlees bij de huisslager. Online platform The Good Family portretteert ze.

Het lijken vooral hippe, jonge, hogeropgeleide Amsterdamse gezinnen die met duurzame voeding bezig zijn, maar die hipster-uitstraling komt vooral door de glossy foto's", bezweert Karin Muller, een van de initiatiefnemers van The Good Family. "We portretteren gezinnen uit het hele land en uit alle lagen van de bevolking." The Good Family is een online platform dat aan de hand van tientallen familiefoto's en interviews laat zien wat er zoal leeft aan de keukentafel van gezinnen die hun best doen om groen en eerlijk te consumeren en hun kinderen dat duurzaam bewustzijn bij proberen te brengen.

Dus vind je er behalve Tessa van der Steen uit Amsterdam, die gezonde snackrepen voor kinderen bedacht en op de markt bracht, ook Guus, Kim, Saar (3) en Moos (1) Pluk-Van Doorn uit het Brabantse Mill die hun groente telen in een door hen zelf gebouwde energieneutrale kas. Of de familie Kuipers uit het Groningse Opende die vlees verkoopt van haar kudde Schotse hooglanders die in de natuur graast.

"Iedereen heeft wel zo'n moment dat je met je tasje met plastic afval bij de container staat en denkt 'waarom zou ik mijn afval wel scheiden, als mijn buurman het niet doet?'", vertelt Muller. "Die mensen willen we het gevoel geven dat ze niet alleen staan. Anderen die niet precies weten waar ze moeten beginnen, willen we inspireren met persoonlijke verhalen waarin veel praktische tips zitten die voor iedereen haalbaar zijn, ook als je geen dikke portemonnee hebt."

Die verhalen en tips deelt het team van The Good Family ook op evenementen waar veel ouders met kinderen komen, zoals Het Fantastische Kinderfilmfestival of het Winter Westwaartsfestival, toevallig wel allebei in Amsterdam. Muller: "Ouders vragen ons daar bijvoorbeeld wat gezonde tussendoortjes zijn; hoe je groente aantrekkelijk maakt voor kinderen en wat de beste strategie is om hun kinderopvang over te laten stappen op biologische producten."

Muller nam een jaar geleden samen met Noa Lodeizen het initiatief voor het project. "Wij kennen elkaar uit de wereld van internationale samenwerking. Lodeizen is de oprichter van Young in Prison, een stichting die opkomt voor kinderen en jongeren in gevangenissen wereldwijd. Ik was zelf directeur van Music Mayday, een organisatie die met sociaal-culturele projecten het welzijn van jongeren in Afrikaanse steden wil verbeteren. Wij waren vooral bezig met projecten ver van ons bed. Nu we allebei een kind hebben, merken we dat je leefwereld zich dan ineens veel dichterbij afspeelt. Boven een kop koffie bedachten we dat mensen die groene en eerlijke keuzes maken ook effect op die wereld daar hebben. Door bijvoorbeeld eerlijke chocolade te kopen kun je vrouwelijke cacaoplukkers in West-Afrika een beter loon bezorgen en als je energiezuinige apparaten koopt, draag je bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot. Consumenten hebben veel macht, gebruik die! Dat willen we hiermee zeggen."

Hoewel het marktaandeel van biologische en eerlijke producten nog klein is, is er volgens Muller echt sprake van een groeiende groep consumenten die bewuster omgaat met eten en elkaar. "Mensen zijn moe van alle voedselschandalen en willen weten waar hun eten vandaan komt. Ze kopen bewust of gaan hun groente zelf, of samen met buurtgenoten verbouwen of plukken. Grote merken als Pepsi en Nestlé komen niet meer weg met het excuus dat ze geen zicht hebben op wat er verder in de productieketen gebeurd. PepsiCo heeft bijvoorbeeld na druk van consumenten toegezegd dat ze het fenomeen landjepik gaan aanpakken. Nu worden er nog kleine boeren van hun land verjaagd zodat er op die grond suikerplantages kunnen worden aangelegd."

Harde cijfers over het aantal bewuste consumenten heeft ze niet. "Maar onze Facebookpagina is sinds november vorig jaar in de lucht en heeft inmiddels meer dan 1200 volgers. Ook hebben meer dan 2000 mensen op evenementen zich aangemeld voor onze nieuwsbrief. Dat geeft wel aan dat het onderwerp leeft. Zelf geef ik mijn e-mailadres in elk geval niet zo snel op."

Dat het platform zich focust op gezinnen, zorgt af en toe voor opgetrokken wenkbrauwen van alleenstaanden. "We willen heus niet alleen maar traditionele gezinnen vereeuwigen. Een familie betekent zorgen voor elkaar en dat kan bijvoorbeeld ook een hechte vriendengroep zijn. Binnenkort plaatsen we op de site het verhaal van veganiste Natascha Kooiman. Haar hond heeft vlees nodig, dus geeft ze hem afvalvlees van de slager zoals gedroogde varkensoren. Zo'n voorbeeld past ook goed bij ons. Met je huisdier heb je immers ook een zorgrelatie."

Als er ergens in de buurt van de familie Vrij-De Bont een boom in bloei staat, wordt de hele familie blij. Het betekent vers voer voor het bijenvolk dat het gezin in zijn Amsterdamse achtertuin heeft. Vader Oscar verzorgt in totaal zo'n tien bijenkasten in de buurt. Zoon Rijn (4) helpt zijn vader met het verzorgen van de bijen in de eigen tuin, uiteraard wel met een beschermend bijenpakje aan.

'Het is wel even gek. Eerst zie je de koeien dartelen in de wei en vervolgens liggen ze op je bord.' Natasja Meyer-Van den Bos, haar man Christophe, zoon Tim (7) en dochter Isabelle (3) uit het Friese Nes eten rundvlees van buurtslager Rienk Huitema. Hij slacht alleen koeien van boeren uit de buurt. 'Het vlees hoeft dus geen kilometers af te leggen voor het op ons bord ligt en we weten zeker dat het dier een goed leven heeft gehad.'

GOOD FAMILY FOOD EVENT

Hoe betrouwbaar is ons voedsel nog? Kun je als ouder opboksen tegen de alom aanwezige reclame voor junkfood? Wat is de impact van de grote mondiale voedselconcerns? Deze en andere vragen komen aan bod tijdens het Good Family Food Event dat op donderdag 27 maart 's avonds in het Amsterdamse Pakhuis de Zwijger wordt georganiseerd.

Sprekers zijn onder andere stadslandbouwexpert Jan Eelco Jansma en Grover Stock, een Amerikaanse expert op het gebied van eetbare bossen. Het evenement en The Good Family worden gesponsord door het Oxfam Novib Grow fonds. www.thegoodfamily.nl

'Mensen willen weten waar hun eten vandaan komt. Ze kopen bewust of verbouwen hun groente zelf, of samen met buurtgenoten.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden