Groen aanvalsplan

Bijna gelijktijdig met de publicatie van het rapport van Milieudefensie over de fijnstofuitstoot door vliegtuigen die Schiphol aandoen, presenteerde Amsterdam juist een groen aanvalsplan dat de lucht in de stad moet zuiveren.

De stad gaat de huidige Milieuzone die nu alleen geldt voor oudere vrachtwagens, fors uitbreiden. Vanaf 2017, dus al over twee jaar, worden ook bestelauto's die grofweg ouder zijn dan bouwjaar 2000 geweerd uit de binnenstad. Vanaf 2018 komen sterk vervuilende taxi's met bouwjaar 2009 en eerder, er niet meer in. Hetzelfde jaar wordt een verbod van kracht voor touringcars uit 2005 en ouder.

In Amsterdam zijn deze maatregelen extra ingrijpend, omdat ze zo'n groot gebied betreffen. De Milieuzone van Utrecht is bijvoorbeeld 3,5 vierkante kilometer. Die van Amsterdam die de Ringweg A10 als grens heeft, 35 vierkante kilometer. Amsterdam laat ook onderzoek doen naar een mogelijk verbod van bromscooters, die een gering aandeel hebben in de totale vervuiling, maar wel zeer verontreinigend zijn voor fietsers die erachter rijden.

De strenge maatregelen staan in de 'Agenda Duurzaamheid', die wethouder Abdeluheb Choho (D66) gisteren namens het college naar de gemeenteraad heeft gestuurd. Volgens de wethouder kan alleen met een ingrijpend duurzaam beleid dat door burgers wordt gedragen én economisch haalbaar is, de enorme groei van Amsterdam worden opgevangen. "Met name de oudere voertuigen uit het zakelijk verkeer die verreweg de meeste kilometers maken, zorgen voor een vieze vervuilende staart die we de komende jaren versneld gaan verschonen", zegt Choho vandaag in een interview met Trouw. De binnenstad moet als het aan de wethouder ligt een 'groene long' worden. De pijnlijke maatregel is niet alleen nodig om de uitstoot van roet terug te dringen, hij wordt ook als breekijzer gebruikt om de ontwikkeling van elektrisch rijden te stimuleren. De stad krijgt daarom extra cargo-hubs waar lading van reguliere vrachtwagens kan worden overgezet naar kleinere elektrische voertuigen die de vracht dan in de stad afzetten. En het aantal oplaadpunten voor elektrische personenauto's wordt uitgebreid naar vierduizend. Daarin blijft de hoofdstad koploper.

de verdieping 9

Amsterdam moet gaan 'omdenken'

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden