Groeien lukt Yahoo niet langer, wat nu?

Bedrijf zint op verkoop kernonderdelen, topvrouw kan tij niet keren

Een van de oudste en grootste internetbedrijven ter wereld, Yahoo, overweegt essentiële onderdelen van het concern te verkopen, om een vrije val op de beurs te voorkomen. Yahoo is groot geworden met een gratis e-mailservice, een zoekmachine, een chatbox, een nieuwssite en later met fotosite Flickr, maar kan al jaren de concurrentie met Google en Facebook niet meer aan.

Een nieuwe topvrouw, Marissa Mayer, werd drie jaar geleden aangetrokken om het tij te keren. Zij kwam van concurrent Google en moest Yahoo nieuw leven inblazen. Ze was voornemens groot in te zetten op mobiele applicaties, op video's en sociale netwerken, maar inmiddels moet worden geconstateerd dat het niet is gelukt, ondanks de miljoenen bezoekers van de site. De top van het bedrijf denkt deze week na of ze Yahoo in de etalage moet zetten, meldde The Wall Street Journal gisteren.

Yahoo is ruim twintig jaar geleden opgericht door twee studenten. Al in 1996 ging het naar de beurs. Het bedrijf had toen een waarde van ruim 33 miljoen dollar. Nu bedraagt de beurswaarde van Yahoo in New York een kleine 32 miljard dollar. Dat lijkt veel. Toch heeft Yahoo de laatste jaren vooral het hoofd boven water kunnen houden dankzij het belang dat het heeft in het succesvolle Chinese internetbedrijf Alibaba. Aanvankelijk had Yahoo bijna de helft van het bedrijf in handen, inmiddels heeft het nog maar 15 procent. Dat aandeel is echter nog steeds ruim 31 miljard dollar waard.

Het heeft daarnaast nog een groot belang in 'Yahoo Japan' dat 8,5 miljard dollar waard is. Er wordt overwogen om deze aandelen en die van Alibaba te verkopen. Dan heeft Yahoo langer de tijd - en het geld - om te kijken of er toch nog ergens groei valt te bereiken. Er wordt getwijfeld of de huidige topvrouw Mayer de persoon is om die groei te realiseren, al weet niemand wie het dan wel moet gaan doen.

Mayer kocht de afgelopen drie jaar veel veelbelovende internetbedrijfjes. Zoals de blogsite Tumblr in 2013 voor het enorme bedrag van 1,1 miljard dollar. Tumblr moest een alternatief worden voor Facebook. Een vreselijk moeilijke opgave. Internetbedrijven moeten continu vernieuwen, meer bezoekers genereren, en adverteerders aantrekken. Vooral dat laatste is een lastige opgave en lukt Yahoo niet voldoende.

Met fotosite Flickr heeft Yahoo sinds 2005 eigenlijk goud in handen. Het bedrijf zorgde er ook al snel voor dat er korte filmpjes op konden worden geplaatst als tegenhanger van YouTube. Met succes, Flickr is enorm groot, maar het is nooit helemaal gelukt om het uit te bouwen tot een makkelijk toegankelijk sociaal netwerk. Dat lukte concurrent Facebook wel, en werd in 2012 ook nog eens de trotse bezitter van de fotosite Instagram.

Eerder gekochte bedrijven als het voor 5,9 miljard dollar gekochte online radiostation Broadcast.com en websitebouwer GeoCities voor 3,6 miljard dollar werden ook geen succes voor Yahoo. Integendeel, ze bestaan niet meer. Inmiddels is het vertrouwen van de aandeelhouders in Yahoo, dat nog steeds miljoenen bezoekers trekt, tanende. Na Google en Facebook is pionier Yahoo het grootste internetbedrijf. Aandeelhouders kijken echter vooral naar groei, en groeien, dat lukt Yahoo niet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden