Groei vrije baptistengemeente ook door 'Godsman'

DRACHTEN - Vijf jaar geleden kon je in de Vrije baptistengemeente Bethel in Drachten, wanneer je gedoopt werd, rustig een getuigenis van twintig minuten afleggen. Dat is nu voorbij: in Drachten worden vandaag aan de lopende band volwassenen ondergedompeld. Terwijl de Unie van baptistengemeenten leden verliest, groeit deze 'wilde' Vrije baptistengemeente bijna uit haar voegen.

Het baptisme in Nederland. Honderdvijftig jaar geleden werden er in het Gasselternijveensche kanaal in Gasselternijveen zeven mensen gedoopt door onderdompeling. Ds. Feisser, die in 1844 als hervormd predikant was afgezet omdat hij zich verzette tegen de kinderdoop, stichtte in samenwerking met een Duitse baptist de eerste baptistengemeente in Gasselternijveen.

In 1881 werd de Unie van baptistengemeenten in Nederland opgericht om de samenwerking tussen de onafhankelijke gemeenten te bevorderen.

Er kwam onder meer een predikantenopleiding en een platform voor zending en evangelisatie. Een aantal gemeenten hield zich afzijdig van de Unie als vrije baptistengemeenten. In 1982 hebben 22 vrije baptistengemeenten zich verenigd in de Broederschap van baptistengemeenten, de gemeente Bethel in Drachten is daar een van.

Modernistisch

Baptisten wijzen het vrijzinnige christendom af. Veel van de vrije baptistengemeenten vinden de Unie al veel te modernistisch. Daar wordt immers de onfeilbaarheid van het Woord van God ter discussie gesteld. Baptisten kennen geen vastomlijnd belijdenisgeschrift, hun grondslag is dat ze leven uit Gods Openbaring, Jezus Christus als hun Zaligmaker en Heer belijden en op grond daarvan zijn gedoopt.

De Unie waarbij een kleine negentig gemeenten zijn aangesloten, heeft in een jaar tijd, van 1993 tot 1994, tweehonderd leden verloren. Een groot verlies ineens, zeker tegen de achtergrond van de gestage groei sinds de oorlog.

De redenen van deze grote daling zijn volgens het bureau van de Unie de theologische geschillen die zich dat jaar in een drietal baptistengemeenten, aangesloten bij de Unie, hebben voorgedaan waardoor een groot aantal gemeenteleden zich heeft afgescheiden. Verder heeft een aantal baptistengemeenten het ledenbestand geschoond.

De geschiedenis van de vrije baptistengemeente Bethel in Drachten is een verhaal van explosieve groei. Gemeentelid Willy Brouwer (36) weet er van mee te praten.

Toen zij vijf jaar geleden tot de Bethelgemeente toetrad was ze het tachtigste lid. Inmiddels kent ze lang niet alle gezichten meer. Ook de 17-jarige Henk Stoorvogel weet nog hoe hij vroeger met zijn blokfluitje naast de pianist zat, en hoe de kinderen ruzie maakten wie dichtbij de microfoon mocht zitten. Niets van dat alles meer. De gemeente, inmiddels 570 leden, kent nu een zeer professioneel muziekteam van zo'n 65 leden; een orkest met drums, elektrische gitaren, viool, piano en alleen de allerbeste geluidsapparatuur. Er worden zelfs mensen getraind om de knoppen te bedienen.

Voorganger

De groei van de Bethelgemeente valt opvallend samen met de komst van de charismatische voorganger ds. O. Bottenbleij. Hij kwam zes jaar geleden in de Bethelgemeente, die toen zestig leden telde. Het jaar na zijn komst begon de grote ledenaanwas. In het plaatsje Lemmer, waar hij vandaan kwam, had hij in negen jaar ook een gemeente van 70 tot 350 leden gebracht. Bottenbleij sticht ook nieuwe gemeenten in Friesland, waarvoor hij stagières opleidt. De dominee is beminnelijk en zakelijk. Niet ijdel, hij weet wat hij kan en vertelt daarover “in alle bescheidenheid”. 'Manager', dat is een titel die hem past en hem ook aanspreekt. Hij zet rustig uiteen wat het geheim van de groei van zijn 'bedrijf' is. “De juiste mensen op de juiste plaats”, is zijn credo, “daardoor krijg je kwaliteit”. Een nieuw gemeentelid, afgestudeerd aan het conservatorium, hup, in het muziekteam. Een oud-betaald voetballer, in 1980 christen geworden, evangeliseert nu door middel van sportactiviteiten. De sportieve Henk Stoorvogel, jong, slim en enthousiast is de voortrekker van de Bethelgemeente-volleybalteams.

En de mensen die kwaliteit in huis hebben geven weer trainingen aan anderen. Er wordt van de leden verwacht wanneer ze tot de Bethelgemeente toetreden, dat ze zich actief inzetten voor de gemeente.

De Bethelgemeente is een maatschappij in het klein, heeft zelfs een eigen christelijke 'riagg'. De stichting 'In de bres', heeft vijf betaalde beroepsmensen in dienst, waaronder een fysiotherapeut, en biedt medische en bijbels verantwoorde therapie. Maar het herderlijk netwerk van de Bethelgemeente is daarmee nog niet uitgeput. Wekelijks worden zo'n dertig 'huiskringen' gehouden met gebed, onderwijs en 'aandacht voor elkaar'. Voor de begeleiding van iedere kring zijn twee echtparen aangesteld. Een 'herder' echtpaar dat waakt over het welzijn van de kringleden en een 'leraar' echtpaar dat gaat over het onderwijs.

Bovenlaag

Dan is er nog het 'ouderenpastoraat', het 'vrouwenpastoraat' en het 'bevrijdingspastoraat' dat bidt met mensen 'die problemen hebben van occulte aard', zij die bijvoorbeeld in aanraking zijn geweest met alternatieve genezers. Aan geestelijke zorg dus geen gebrek. Dat is waarschijnlijk ook wat nieuwe leden aantrekt; nieuwe leden die het leven niet meer zagen zitten. De Bethelgemeente trekt veel mensen die aan de rand van de maatschappij staan. Maar, en dat vindt ds. Bottenbleij juist zo leuk, ook veel mensen uit de bovenlaag, zakenlui en dergelijke. De Bethelgemeente lijkt een veilig nest te bieden, waar je als je wilt niet meer met de harde buitenwereld geconfronteerd hoeft te worden. Maar ook daar heeft Bottenbleij zijn eigen beleid voor. “Mensen mogen hier niet meer dan twee verantwoordelijkheden dragen. Neen. Men moet het contact met de maatschappij bewaren. Tegen getrouwden zeggen wij bijvoorbeeld: u hebt naast uw verantwoordelijkheid voor de kerk nog uw huwelijk.”

Afhankelijkheid

En mensen die bijvoorbeeld verslaafd waren, lopen zij niet de kans met de Bethelgemeente in een nieuwe afhankelijkheid terecht te komen? Bottenbleij: “Er zijn gezinnen in de gemeente die enorm gastvrij zijn en die voor kortere of langere tijd ex-verslaafden in huis nemen tot zij weer terug kunnen naar de maatschappij.”

Door de groei van het aantal gemeenteleden is er nog een andere dominee aangetrokken, ds. J. Jansen. Beide predikers werken fulltime in de Bethelgemeente. Zondagmorgen zijn er twee diensten omdat een dienst niet alle mensen kan bergen en 's avonds is er ook een dienst.

De groei in Drachten, hoe wordt daar binnen de Unie van baptistengemeenten over gedacht? Ds. P. Wijchers reageert: “Wij willen binnen de Unie juist de bakens verzetten, ons weer gaan richten op het brengen van het evangelie, in plaats van je naar binnen keren. Dan moet je niet vragen, hoe gaat het bij een ander, waarom gaat het met ons zo slecht? Dat er in Drachten wordt gegroeid, dat is prachtig voor het Koninkrijk. Wij zijn blij over ieder mens dat de Here Jezus vindt.” Hij voegt nog toe dat het geestelijk leiderschap, in dit geval van ds. Bottenbleij zeker een waarborg is voor de groei van een gemeente.

Zo denkt Bottenbleij er zelf ook over. En zijn gemeenteleden. Willy Brouwer: “Als Bottenbleij weg gaat valt de kerk misschien wel in elkaar. God gebruikt hem geweldig. Maar je moet zelf sterk zijn en niet aan Bottenbleij klitten, dan kom je er niet. Maar ik zie hem wel echt als een Godsman, zoals de Godsmannen in de bijbel.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden