Groei familiebedrijf Heven Group 'liep een beetje uit de hand'

In 1968 begon hij met één glazenwasser. Het ideaal van Cor van der Heijden was toen een schoonmaakbedrijf met 100 werknemers. Inmiddels heeft de Heven Group 8 000 personeelsleden. In 1996 worden dat er 15 000, verwacht hij. Voor de aankoop van bedrijven moet de familie-onderneming nu vreemd kapitaal aantrekken.

Op het hoofdkantoor van de holding in Uden brengt algemeen directeur en grootaandeelhouder Cor van der Heijden zijn opmerkelijke verhaal zonder pathos en met gevoel voor understatement. Dwars tegen de heersende tendens van small is beautiful in, is Van der Heijden op het overnamepad en bezig met een ongekende expansie.

Ter illustratie van de omvang: als zijn plannen uitkomen, biedt Heven Group volgend jaar aan meer mensen werk dan Hoogovens IJmuiden, samen met de KLM de grootste opdrachtgever van Heven-dochter CSU Total Care. “Die schaal hebben we nodig om goed mee te kunnen. De kritische massa springt omhoog. De trend in onze branche is dat opdrachtgevers steeds vaker met één bedrijf in zee willen gaan, ook over de grenzen heen. Daar moet je een bepaalde grootte voor hebben.

“Daarnaast is er het fenomeen van de tendering: opdrachtgevers kijken om de paar jaar naar de prijs/kwaliteit-verhouding en plaatsen hun opdracht dan eventueel bij een ander bedrijf. De omzet kan daardoor grote schommelingen gaan vertonen. Om niet te kwetsbaar te worden, is het dus nodig om groter te worden.”

De omzet van Heven Group bedroeg in 1993 nog 180 miljoen gulden, vorig jaar al 215 miljoen en dit jaar naar verwachting 348 miljoen gulden. Volgend jaar is het doel: 475 miljoen gulden.

De groei komt vooral tot stand door overnames van bedrijven die zich met schoonmaak- en beveiligingswerk bezig houden. “Wij zijn in Nederland en België op zoek naar de betere bedrijven, die er goed voor staan en waarvan we het zittende management het liefst aan boord laten.”

Heven Group biedt nieuwkomers verschillende mogelijkheden. Ze kunnen opgaan in CSU Total Care (Nederland), met 176 miljoen gulden omzet de grootste business unit van de groep, dan wel CSU Belgium, met nu nog een bescheiden omzet van 15 miljoen gulden.

Een tweede mogelijkheid is aansluiting bij Frame Services, dat moet groeien van 65 miljoen naar een omzet van maar liefst 125 miljoen gulden volgend jaar. Bij Frame Services behouden de aangekochte bedrijven hun naam en organisatie, zoals het onlangs overgenomen De Gast Beheer in Amsterdam en City Services in Rotterdam. “Deze bedrijven hebben lokaal en regionaal bekendheid. Door de formule van Frame Services kunnen we daarvan gebruik blijven maken.”

De vierde en op dit moment kleinste tak is ASSET Facility Management. “Erbij willen zijn in wellicht een nieuwe markt”, zo omschrijft Van der Heijden de filosofie achter het aanbieden van een 'totaalconcept'. Een opdrachtgever die schoonmaak, beveiliging, catering, onderhoud en receptie aan één bedrijf wil uitbesteden, kan terecht bij ASSET, dat op zijn beurt als een soort makelaar een beroep doet op een van de andere business units van Heven Group. Relatief moet ASSET volgend jaar een zeer forse groei doorgemaakt hebben van 1 naar 50 miljoen gulden.

Voor de financiering van de overnames moet Van der Heijden een beroep doen op vreemd vermogen, omdat de groep niet aan de beurs is genoteerd. NMB-Heller, Alpinvest, Investco en Bank Brussel Lambert fourneren kapitaal in de vorm van achtergestelde leningen, maar Van der Heijden hoopt “zoveel geld te verdienen dat we ze kunnen uitkopen”.

Spectaculaire winsten zijn er in de schoonmaakbranche niet te melden. Gemiddeld ligt de winst op 5 procent vóór belasting. Heven Group komt daar “redelijk” bij in de buurt, maar behoort vanwege de hoge financieringslast niet tot de topscorers van de bedrijfstak. Door de economische recessie is de markt tot stilstand gekomen. “Wij hebben last van een naijl-effect. In het bedrijfsleven gaat het weer duidelijk beter, maar het zal nog zeker een jaar duren voordat wij dat merken.”

De tijd dat schoonmaken booming business was, is voorbij. De nu 55-jarige Cor van der Heijden heeft het allemaal meegemaakt. Zoon van een landbouwer in Nistelrode, de HBS doorlopen, een paar baantjes en in 1968 een eigen bedrijf met één glazenwasser begonnen onder de naam Cleaning Service Uden (CSU), zo gekozen omdat Van der Heijden veel klandizie verwachtte van de op de naburige vliegbasis Volkel gelegerde Amerikaanse militairen. Lachend: “Van de Amerikanen heb ik precies zes gulden omzet gehad.”

De schoonmaakbranche stond toen nog in de kinderschoenen, maar was wel heel beloftevol. Naarmate bedrijven zich meer gingen specialiseren, ontstond vraag naar professionele schoonmakers. Van der Heijden kon daar “met veel buffelen en hard werken en met niet al te veel beleid” op inspelen.

Als het nodig was, stak hij ook zelf de handen uit de mouwen en hielp met het schoonmaken van toiletten. Hij weet dus uit ervaring hoe er op schoonmaakwerk wordt neergekeken, al is er wel een keer ten goede nu de zogenaamde onderkant van de arbeidsmarkt in het middelpunt van de belangstelling staat. Zelf heeft Van der Heijden aan de beginjaren “warmte voor de werkvloer” overgehouden.

Zijn oorspronkelijke doel, een bedrijf met honderd werknemers, is “een beetje uit de hand gelopen”. Op dit moment biedt Heven Group werk aan zo'n achtduizend mensen. Van een concern wil Van der Heijden echter nadrukkelijk niet spreken. “Daar ben ik niet aan toe; ik heb het liever of het bedrijf of de organisatie. Zowel de klant als de medewerker moet zich in het bedrijf kunnen herkennen.”

Die gedachte is ook medebepalend voor de gespreide opzet van de groep: voor elke activiteit een herkenbaar bedrijf. CSU Total Care (Nederland) bijvoorbeeld omvat acht gespecialiseerde landelijk opererende werkmaatschappijen en drie dochterondernemingen.

Tegelijk is Van der Heijden bezig met het tot stand brengen van samenwerking op Europees niveau. Heven Group maakt deel uit van S3A, dat staat voor Strategic Support Services Alliance. In S3A werken schoonmaakbedrijven uit Nederland, België, Zwitserland, Spanje, Frankrijk en Luxemburg samen op het gebied van marketing en strategie. S3A is in gesprek met verschillende multinationals (namen wil Van der Heijden niet noemen) over Europese opdrachten.

Drs. Koen Rooijmans, de huidige directeur van CSU Total Care, zal over drie jaar de leiding van Heven Group overnemen. Cor van der Heijden blijft dan als commissaris betrokken bij Heven en hoopt daarnaast meer tijd te krijgen voor reizen, theaterbezoek en het Udense verenigingsleven.

Als alles volgens plan verloopt, draagt Rooijmans over zo'n dertien jaar de leiding over aan Van der Heijdens zoon Martijn, nu 21.

Heven Group is een familiebedrijf. De naam symboliseert dat: een samenvoeging van Van der Heijden en zijn vrouws familienaam Van der Ven. De eigendom van de groep berust bij Heven Beheer, dat de aandelen op zijn beurt heeft ondergebracht bij de stichting administratiekantoor Heven Beheer.

Van der Heijden zelf bezit 51 procent van de aandelen, zijn vrouw 9 procent en zijn drie kinderen samen 40 procent. Het bezit van vele miljoenen (vooral in de vorm van orderpakketten) te gelde maken, is niet op korte termijn te verwachten. “De continuïteit staat voor ons voorop, hoewel ik heb geleerd om nooit nooit te zeggen. Je weet niet wat er in de toekomst gebeurt, maar het zou op dit moment helemaal tegen onze natuur zijn om te denken aan terugtrekken, verkopen of een beursgang. Wij willen als familie, als gezin doorgaan.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden