Review

Griezelnacht in Japans klooster

Ik heb eens een lekker en waarschijnlijk historisch volstrekt onverantwoord boek gelezen ('Shogun' heette het, naar ik meen), waarin zeer plastisch beschreven werd hoe het een Engelsman die in de 16de eeuw schipbreuk leed met een Nederlands schip, te moede was toen hij kennis maakte met de Japanse elite.

Om te beginnen dacht hij dat ze hem levend wilden koken toen ze hem een lekker warm, geurig bad bereidden en dat was nog niet eens zo raar gedacht want een der edelen, die er enigszins afwijkende sexuele gewoonten op na hield, liet de bootsman van het schip langzaam koken terwijl hij zich vermeide met een mooie meid. Daar trok niemand zich wat van aan: ieder zijn meug. Maar toen hij een poosje in die kringen verkeerd had, bedacht hij opeens dat zijn stinkende vrouw hem danig tegen moest zijn gaan staan en hij kreeg toen opeens, vreemd genoeg, een hevige aanval van heimwee.

'The Hell Screen' van I.J.Parker, speelt een paar eeuwen vroeger, maar proper waren de Japanners toen ook al. En ik heb het gevoel dat hun zeden en gewoonten wel wat al te beschaafd en zachtaardig worden voorgesteld...alhoewel. Die boeddhisten doden slechts in het alleruiterste geval, maar ze folteren wel en daarna laten ze het werk aan de natuur over. Dan maar liever de guillotine. Na het vervullen van een moeilijke maar succesvolle opdracht als gouverneur in het barre noorden mag Sugawara Akitada eindelijk terugkeren naar de hoofdstad Heian Kyo.

Maar van een triomfantelijke intocht is geen sprake: Akitada moet zonder zijn vrouw en zoon vooruitrijden om nog op tijd te zijn bij zijn stervende moeder. Gedwongen door slecht weer moet hij de nacht doorbrengen in een klooster, waar zijn slaap wordt verstoord door een schitterende, maar afgrijselijke afbeelding van de hel en een doordringende kreet in het holst van de nacht. En thuis vindt hij een zieke, boosaardige moeder die nooit van hem gehouden heeft... hij leert al spoedig waarom niet. Zijn jongste zuster offert haar jeugd op aan haar egoïstische moeder, alleen zijn oudste zuster schijnt het in haar huwelijk goed te hebben getroffen.

Kort daarna ontdekt hij dat zijn slaap in de tempel door meer dan een kreet werd gestoord: het lijk van een jonge vrouw wordt gevonden met een afschuwelijk verminkt gezicht. En dan komen de verschrikkingen wel heel dicht bij huis. Zijn zuster treurt om een man die ze niet kan krijgen, zijn zoontje wordt bedreigd. Wat heeft het hellescherm met dit alles te maken? Heel veel, dat blijkt alras. Alhoewel de Japanse maatschappij wel wat al te soft wordt geschilderd krijgen we toch een mooi beeld van een land zo ver weg en zo lang geleden. Parker vermengt persoonlijke en esoterische Japanse geschiedenis met religie, cultuur en bijgeloof tot een intrigerende historische thriller. En waarom zouden er in die tijd geen nobele ridders zijn geweest, dapper, eerlijk en mooi om te aanschouwen? De boeken staan er vol van.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden