Grensstreek hoopt op Duits btw-effect

door Onno Havermans

Duitsers die in Nederland komen tanken. Het moet niet gekker worden. Toch kan dat het gevolg zijn van de Duitse btw-verhoging per 1 januari.

Winkeliers in de grensstreek kunnen hun omzet tot wel 10 procent zien stijgen, voorspelt MKB Nederland. Na de belastingverhoging van 16 naar 19 procent zullen Duitse klanten over de grens op zoek gaan naar goedkopere producten, verwacht secretaris fiscale zaken Jurgen Warmerdam. Zes jaar geleden gebeurde immers het omgekeerde, toen Nederland het hoge btw-tarief optrok van 17,5 naar 19 procent.

Om klanten te behouden, hebben Nederlandse winkeliers toen hun prijzen laten zakken. Nu de btw gelijk wordt getrokken, worden witgoed, keukens, elektronica en benzine aan deze kant van de grens aantrekkelijk voor Duitse klanten.

Tenminste, als de Duitse ondernemers de hogere btw gaan doorberekenen in hun prijzen. ,,En dat is koffiedik kijken”, stelt Reinoud Brand, manager bedrijven bij Rabobank Enschede-Haaksbergen en voorzitter van de kersverse MKB-afdeling Enschede. ,,Wanneer ze hun voorsprong willen behouden, zullen ze die drie procent niet meteen in hun prijzen verwerken, maar hun marge wat verkleinen.”

De Duitse keukenboeren zijn de eersten om dat te doen, verwacht Brand. ,,Een nieuwe keuken kun je in Duitsland niet meefinancieren in de hypotheek, zoals hier. Het besteedbaar bedrag voor een keuken is daar dus lager. De Duitse keuken blijft waarschijnlijker goedkoper, maar dat wil niet zeggen dat de kwaliteit ook beter is.”

Ook Eric Tonn, bestuurslid van MKB Nijmegen, kijkt de kat liever even uit de boom. ,,Misschien dat Duitse klanten nu hier komen voor aankopen als een digitale camera of een tv. Maar de prijsverschillen tussen Nederland en Duitsland zijn niet meer zo groot. Of nu het omgekeerde gebeurt van zes jaar geleden is moeilijk te meten, omdat destijds veel Nederlanders naar Duitsland verhuisden omdat de huizenprijzen daar veel lager lagen. Dat is nu wel voorbij, de eerste spijtoptanten komen alweer terug.”

Van groter belang is volgens Tonn dat Nederlandse steden aantrekkelijk zijn voor het Duitse publiek. ,,Nijmegen doet het goed als winkelstad, maar er is wel behoefte aan een charmecampagne. De kans dat je auto wordt opengebroken is veel kleiner dan enkele jaren geleden, maar bij veel Duitsers is die perceptie er nog wel. Overigens zijn winkeliers in Kleef veel afhankelijker van Nederlandse klanten dan andersom. Komen die Nederlandse klanten nu terug of gaan ze naar Kleef voor het funshoppen?”

Dat is ook voor Brand de vraag. ,,Koopgedrag wordt door twee zaken ingegeven: de prijs en gewoonte. Op zaterdagen zie je volop Duitse kentekens in de binnenstad van Enschede. Detailhandel en kledingwinkels profiteren daarvan. Ook voor diesel komen de Duitsers al deze kant op. Voor de gewone boodschappen gaan sommige Nederlanders juist naar Duitsland, waar het assortiment groter is. Andersom komen Nederlanders die in Duitsland wonen voor koffie en drop hier naar toe.”

Klopt, zegt Dave Sanders van de gelijknamige Twentse supermarktketen. ,,Enschede heeft een regiofunctie, er zijn geen grote steden aan de andere kant van de grens. Maar in de prijs van levensmiddelen zit weinig verschil. Wat extra omzet zou mooi zijn, maar ik verwacht niets. Wij hebben een wijkfunctie, Duitsers komen hier niet veel.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden