Gratis testvaren in Wageningen

Marin biedt beginnende maritieme bedrijven gelegenheid hun vindingen uit te proberen

WAGENINGEN - Hoe voorkom je dat onderhoudsmonteurs van windmolenparken op zee zeeziek worden? Het is een nieuwe vraag voor de maritieme wereld. Ideeën voor slimme oplossingen leven er genoeg bij kleine maritieme mkb'ers. Maar wat werkt?

"Een paar jaar geleden kwamen hier ondernemers die al hun vakantiegeld opspaarden om iets te kunnen testen", zegt directeur Bas Buchner van maritiem instituut Marin in Wageningen. "Dat zette ons aan het denken."

Het resultaat is dat Marin zes innovatieve start-ups gratis testweken aanbiedt. Het instituut steekt er 40.000 euro per deelnemer in. Hoewel Marin met dubbele ploegendiensten moet draaien om al zijn internationale opdrachten aan te kunnen, maakt het tijd vrij voor de mkb'ers. Het gaat om ondernemers met een gouden idee, die momenteel geen testresultaten met schaalmodellen hebben om potentiële investeerders te kunnen overtuigen.

Voorbeeld. Twee ondernemers willen in Wageningen innovaties voor windmolenparken op zee testen. Monobase Wind belooft de aanlegkosten van die parken te beperken. Nu nog wordt gedaan alsof het om landprojecten gaat. Er wordt geheid, vertelt Herm Bussemaker van Orca Offshore. Zijn idee is een drijvende constructie te bouwen waarop windmolens met holle, betonnen 'zwembanden' naar hun plek worden gevaren. Daar zinkt het betondeel af om als fundament te dienen.

Een andere windmoleninnovatie is een drijvend betonfundament met een bodemanker. Dat kan tot 600 meter diep worden aangelegd, stelt Jelte Kymmell van Mocean Offshore. De simpele constructie kan op land of in een haven worden gemaakt.

De groei van het aantal zeewindmolenparken, zeker op de ruwe Noordzee, bracht het bedrijf Sea Support op een ander idee. Onderhoudsmonteurs zijn geen zeelui, zegt Simon Anink. "Maar het kost te veel tijd om hen dagelijks heen en weer te varen."

Sea Support ontwikkelde een woon-werkschip, de Campaign Runner, waarop monteurs comfortabel op zee verblijven, zodat ze dagelijks naar een volgende molen kunnen. Een speciaal ontworpen sigaarvormig schip met zijstabilisator biedt veertig molenmonteurs en twintig scheepsmedewerkers plek. Tussen schip en stabilisator ligt het helikopterdek. "Sinds anderhalf jaar realiseert men zich pas dat zeewindmolenparken jarenlang onderhoud vragen", zegt Anink. Nu zitten monteurs soms noodgedwongen op kotters.

Dankzij de gratis testtijd denkt Sea Support investeerders te overtuigen. Werven in Nederland en China hebben belangstelling om de Campaign Runner te bouwen, zegt Anink. "Investeerders willen bewijs dat dit schip doet wat het belooft te doen. Een proefschip bouwen is te duur. Deze test is next best." Orca Offshore denkt dat het Monobase-idee veel trager realiteit zou worden zonder Marins aanbod. "Testen kost ons anders 200.000 euro", zegt Bussemaker.

Buchner vindt het Marins missie om Nederlands talent te bevorderen. Er meldden zich twintig testkandidaten. Mochten de gratis testweken aanslaan, dan volgt in 2015 weer een ronde. Nederlandse innovatie stimuleren blijft hard nodig, vindt Buchner.

Wereldleider
Het Maritiem Research Instituut Nederland (Marin) is in 1932 opgericht door het bedrijfsleven en het Rijk, als scheepsbouwkundig proefstation in Wageningen. Marin - 350 werknemers in Nederland en de VS - is wereldleider in onafhankelijke tests met echte en digitale modellen voor offshorebedrijven, scheepsbouwers en de waterbouw. In Wageningen en Ede staan grote testhallen voor simulaties. Ze zijn de afgelopen vijftien jaar met rijkssteun geheel vernieuwd en gelden internationaal als 'state of the art'. De grootste werven, rederijen, oliemaatschappijen en marines ter wereld zijn er klant. Van de omzet is 30 procent nationaal en 70 procent internationaal. Marins omzet, 43 miljoen euro in 2013, groeit.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden