Gratis telefoon bij abonnement blijkt niet gratis

Providers durven wanbetalers niet aan te pakken, want contracten zijn mogelijk niet rechtsgeldig

Telecombedrijven zitten in hun maag met tienduizenden wanbetalers die een abonnement hebben waar een 'gratis' toestel bij zit. Dat blijkt uit een enquête van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG).

De bedrijven hebben gerechtelijke procedures opgeschort totdat duidelijk is hoe de kantonrechter met dit soort zaken omgaat. Het kan namelijk zo zijn dat die bepaalt dat een abonnement met gratis telefoon vernietigbaar is en daarom niet betaald hoeft te worden.

Het begon allemaal in de zomer van 2014. De Hoge Raad besloot dat providers niet meer mogen doen alsof ze gratis telefoons weggeven. Voor die tijd meldden telecombedrijven vaak dat een telefoon 0 euro kostte, terwijl de prijs van de telefoon gewoon in de maandelijkse abonnementskosten was verwerkt. In feite was er dan sprake van een lening. Providers moeten na de uitspraak van de Hoge Raad bij advertenties de consument waarschuwen met de boodschap 'Geld lenen kost geld' en als zo'n lening groter is dan 250 euro, is vooraf een toetsing bij het Bureau Krediet Registratie nodig.

Volgens Wilbert van de Donk, voorzitter van de KBvG, durven providers het na de uitspraak van de Hoge Raad niet aan om de oude contracten van wanbetalers voor de kantonrechter te brengen om betaling af te dwingen. De Hoge Raad ziet deze telefooncontracten als koop op afbetaling. Dit betekent dat er geen sprake is van een gratis telefoon bij een mobiel abonnement. De klant betaalt er gewoon voor, maar die kosten zijn verborgen in het telefoonabonnement. Het komt er op neer dat vele tienduizenden contracten onder verkeerde, misschien wel valse, voorwendselen zijn gesloten en dus niet rechtsgeldig zijn.

KPN, T-Mobile en Vodafone willen er niet veel over kwijt. Wie nog een oud contract heeft - waarbij een 'gratis' toestel is aangeboden - adviseert Van de Donk gewoon te betalen. "Iedereen weet dat een telefoon niet gratis is, ondanks dat dit wel zo door telecombedrijven is gebracht." Of het bij een volgende rechtszaak ook zo uitpakt, is maar zeer de vraag.

Ook Van de Donk vreest een rechtsgang voor telecombedrijven. "Het is meer hoop dan verwachting als ik zeg dat de kantonrechter uitspreekt dat de contracten gewoon betaald moeten worden."

Nieuw type abonnement

T-Mobile komt over een aantal maanden met een nieuwe abonnementsvorm. Vanaf 1 februari 2016 is het mogelijk om na afloop van een contract een sim only-abonnement te nemen, waar een klant niet per se een of twee jaar aan vastzit. Nu is het mogelijk om na afloop van een contract het lopende abonnement te houden, maar klanten betalen dan maandelijks een te hoog bedrag; in de prijs van het abonnement zit nog altijd een bedrag voor de al afbetaalde telefoon. De klant blijft dus gewoon betalen voor een telefoon die al van hem is. Het nieuwe sim only-contract kan worden verbroken als de klant weer een abonnement met nieuw toestel bij T-Mobile wil afsluiten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden