Gratis Hema-taart: foutje of slimme pr-truc?
Donderdagavond, even na tienen verschijnt opeens het berichtje op Twitter: 'Voor wie er snel bij is: gratis online taart bestellen bij de Hema'.
En inderdaad: op de Hema-site straalt de bosvruchten-clafoutis je tegemoet, van 4 voor 0 euro. Bestellen dus. Intussen wordt er flink op los getwitterd, met stijgende feestvreugde. De een heeft een aanhanger geregeld om zijn bestelling af te halen, de ander wil Griekenland in natura betalen met taart. Koningin-NL (een nep-twitteraccount) meldde gisteren zelfs dat 'de koninklijke vriezers helemaal vol liggen met Hema-taart'.
Hoeveel mensen donderdagavond zo'n Franse taart bestelden, wilde de Hema gisterochtend niet zeggen. Maar te oordelen naar de berichtjes op Twitter zijn er miljoenen besteld, zegt de woordvoerster. De site was ruim anderhalf uur online voordat het bedrijf in actie kwam. Van een publiciteitsstunt is in ieder geval geen sprake, het gaat om een menselijke fout, meldt de woordvoerster. Ook het reclame- en internetbureau, die campagnes opzetten voor het warenhuis, zeggen niet te zijn ingeschakeld voor een ludieke taartenactie. Met een lach nemen de bureaus telefonische felicitaties in ontvangst voor de geslaagde pr-truc, 'maar de Hema komt alle eer toe', meldt het reclamebureau. Het internetbureau weet van niets.
Alle betrokkenen weerspreken het gerucht dat het zou gaan om een pr-truc. Slim zou zo'n truc zeker zijn: gratis rondzingende reclame op Twitter in ruil voor wat taart. En dat alles precies op de dag dat de Hema 85 jaar geleden zijn eerste filiaal opende. Het kan niet mooier, en vast ook niet goedkoper.
Want miljoenen taarten gaat de Hema niet weggeven, werd gisteren aan het begin van de middag duidelijk toen het warenhuis haar oplossing bekend maakte: iedereen die een of meerdere taarten heeft besteld, krijgt dit weekeinde een e-mail met een tegoedbon voor één bosvruchten-clafoutis. Die kan dan in de loop van de komende twee weken worden afgehaald. De bestelling is te groot voor de negen bakkerijen in het land om in één keer te verwerken, voegt het jarige concern er nog aan toe.