'Grappig dat een autocoureur dit karretje heeft verzonnen'

Karin Spaink, Canta-rijder

"Ik kan werkelijk niet zonder dit autootje, ik zou me geen raad weten. De Canta is een verlengstuk van mijn lichaam, mijn paspoort naar de buitenwereld; het betekent vrijheid, en daar ben ik dol op.

Een gewone auto is niks voor mij. Ik heb MS en ben vaak moe, en dan durf ik die snelheid niet aan. Fietsen zou ik soms kunnen, maar stoppen en snel op m'n benen gaan staan, dat lukt me niet, dan kieper ik gewoon om. En op de fiets krijg ik het koud, dan worden m'n benen totaal onbetrouwbaar, het duurt uren voordat ik weer op temperatuur ben. Met de Canta heb ik daar helemaal geen last van.

Uit mezelf had ik dit boek waarschijnlijk nooit geschreven, het zou niet in me opgekomen zijn. Het boek maakt deel uit van een veel groter project: volgende maand begint er een tv-serie over de Canta, er komt een radiodocumentaire, en eind juni is er een ballet in de Gashouder in Amsterdam, met dertig balletdansers en zestig Canta-rijders. Mijn boek is de aftrap van dit project.

Ik rij nu bijna twintig jaar in zo'n auto. Eerst in de Arola, de voorganger, en sinds 1998 in de Canta. Voor dit boek heb ik een paar dagen rondgelopen bij Waaijenberg, de Cantafabriek - bijna niemand weet dat ze in Nederland gemaakt worden. Ze zijn vrij duur, maar ik heb veel meer begrip voor de prijs gekregen. Elke Canta wordt namelijk met de hand gemaakt, en elk exemplaar heeft wel een of andere aanpassing.

De mooiste is de inrij-Canta: met een afstandsbediening klap je de achterdeur open, je laat 'm door z'n achterwielen zakken zodat-ie de grond raakt, en je rijdt er met de rolstoel zo in. En vanuit de rolstoel kun je vervolgens de auto besturen. Het is allemaal handwerk, dat kun je niet automatiseren.

Mijn boeken zijn over het algemeen nogal serieus van toon. Maar dit boek is heel vrolijk geworden. Je leest er de lol in die ik van de Canta heb en het plezier waarmee-ie wordt gemaakt. Het was ontzettend leuk om te schrijven. Voor een deel is het sociale geschiedenis: hoe kan het dat zo'n auto zo populair wordt? Voor een deel is het ook bedrijfsgeschiedenis: hoe ontwerp je in vredesnaam zoiets?

Ik vind het zelf zo onvoorstelbaar grappig dat een gehandicaptenautootje verzonnen is door een autocoureur, Dick Waaijenberg. Juist daardoor is het een vrolijk autootje geworden waarvan je niet gelijk denkt: daar gaat iets van de ziekenhulp voorbij. Nee, het is juist een heel kek ding.

Ik weet dat een Canta bij fietsers soms veel ergernis opwekt. Dat is natuurlijk jammer. Maar af en toe moeten wij nu eenmaal op het fietspad, omdat de rijweg te gevaarlijk voor ons is. Als ik keurig bij het stoplicht wacht, komen er allemaal fietsers om me heen staan. Als het groen wordt, moet ik wachten totdat de fietsers voor en naast me weg zijn, anders zou ik ze raken. Fietsers achter mij worden dan boos omdat het niet snel genoeg gaat. Maar ik kan er niks aan doen. Het spijt me, het gaat niet anders.

Ik hoop dat de mensen die mijn boek lezen de noodzaak van het autootje gaan inzien en een beetje coulanter worden.

Karin Spaink: De benenwagen. Het succesverhaal van de Canta. Nijgh & Van Ditmar, Amsterdam; 192 blz. € 19,95

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden