Grande dame van het Deense drama

Meryl Streep, juryvoorzitter op de afgelopen Berlinale, viel als een blok voor haar spel in 'Kollektivet', de nieuwe film van Thomas Vinterberg die vandaag in première gaat. Trine Dyrholm was al een grote naam in Denemarken. Dankzij Streep, die haar in Berlijn de prijs voor de beste actrice overhandigde, is Dyrholms talent eindelijk ook in bredere kring erkend.

Want het is niet mis wat Dyrholm in de Deense communefilm presteert. De 44-jarige actrice speelt een bekende nieuwslezeres die haar huwelijk nieuw leven probeert in te blazen door samen met man en kind een woongroep te starten in het Kopenhagen van 1975. Van een stralende, zelfverzekerde vrouw die zich als herboren laaft aan de nieuwe entourage, verandert ze geleidelijk in een wrak. Ze had gedacht dat ze met de nieuwe liefde van haar man zou kunnen leven. Maar zie hoe ze haar ontgoocheling inslikt, en hoe haar ogen zich vullen met tranen.

Er gaat een geweldige subtiele kracht uit van Dyrholms spel. Het is een actrice die op natuurlijke wijze allerlei emotionele registers bespeelt. Je zou kunnen zeggen: precies zoals Meryl Streep. De hoogblonde Deense, die qua uiterlijk meer een kruising is tussen Catherine Deneuve en Gena Rowlands, stond dan ook al vroeg op de planken. Op haar veertiende hoorde ze bij de laatste drie finalisten om Denemarken te vertegenwoordigen bij het Eurovisie Songfestival. Het maakte haar als zangeres geliefd bij het publiek. Met haar band Trine & The Moonligthers trad ze in de jaren tachtig geregeld op.

Haar optreden in de tienerfilm 'Springflod', waarvoor ze werd uitgeroepen tot beste Deense actrice, smaakte naar meer. Dyrholm belandde op Statens Teaterskole, de nationale toneelschool. Niet zo gek dat ze er betrokken raakte bij de Dogmabeweging van Lars von Trier en Thomas Vinterberg. Met Dogma werd natuurlijk drama nagestreefd, zonder special effects en andere tierelantijnen. Dyrholms expressieve gezicht en ongepolijste gratie paste daar perfect bij, zoals te zien in Vinterbergs grote doorbraak 'Festen' waarin Dyrholm het kamermeisje speelde. Ulrich Thomsen, haar tegenspeler in 'Kollektivet', speelde de zoon die tijdens een feestelijke familiebijeenkomst wraak neemt op zijn vader.

Dyrholms samenwerking met Vinterberg en Thomsen gaat zelfs twintig jaar terug in de tijd, toen ze het komische drama 'The Biggest Heroes' maakten. Niet alleen voor maar ook achter de camera is dus sprake van een klein collectief. Het is zelfs alsof je de vertrouwdheid af ziet aan het spel.

Zo maakte Dyrholm ook met Susanne Bier inmiddels twee veelgeprezen films waaronder Oscarwinnaar 'In a better world', waarin ze uitblonk als vechtende moeder op de rand van een scheiding. Maar de meesten zullen haar kennen van 'The Legacy'. In de 17-delige tv-serie speelde Dyrholm carrièrevrouw Gro Gronnegaard die met haar broer en twee zussen strijdt om het familiefortuin. 'The Legacy' was in Denemarken goed voor gemiddeld 1,7 miljoen kijkers per aflevering, en was daarmee een grotere hit dan 'The Killing' en 'Borgen'. Centraal in het verhaal stond Trine Dyrholm, uitgegroeid tot de grande dame van het Deense familiedrama.

"Denemarken heeft een lange traditie van interessante en complexe rollen voor vrouwen", aldus Dyrholm in een interview. "Ik steun de strijd van Meryl Streep om ook voor oudere vrouwen die goede rollen te schrijven."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden