Gouden Palm voor Thaise 'droomfilm'

cannes – Het was een kleurrijk gezelschap dat zondagavond in Cannes werd bekroond. De Thaise regisseur Apichatpong Weerasethakul (39) kreeg voor zijn inventieve, surrealistische vertelling ’Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives’ de Gouden Palm. Andere belangrijke prijzen gingen naar Zuid-Korea en Tsjaad, het Afrikaanse land zonder filmindustrie.

’Uncle Boonmee’ vertelt het verhaal van een stervende man die bezoek krijgt van twee geesten: zijn dode vrouw en zijn vermiste zoon. De laatste duikt plots op uit de jungle als een aap met lichtgevende rode ogen. Grappig is, dat niemand in de film daar verbaasd op reageert. In een andere memorabele scène heeft een Thaise prinsses onderwaterseks met een vis.

Weerasethakul – die tijdens de prijsuitreiking alle geesten in Thailand bedankte – geniet al enkele jaren respect onder cinefielen, niet alleen met speelfilms maar ook met videowerken en installaties voor musea. Zijn werk is van het associatieve, meditatieve soort, en valt niet bij iedereen in de smaak. In Cannes heerste verdeeldheid onder de critici. Waar de een grote schoonheid ontwaarde, zat de ander kreunend en steunend de film uit. Feit is dat met de bekroning de experimentele cinema op de kaart staat. Juryvoorzitter Tim Burton beschreef de film als ’een mooie, rare droom’.

Zuid-Korea streek twee belangrijke prijzen op: Lee Chang-dong ontving voor het prachtige ’Poetry’ – over een vrouw met Alzheimer – de prijs voor het beste scenario, en Hong Sang-soo kreeg voor ’Ha, Ha, Ha’ de Prix Un Certain Regard. Ontroering ook bij Mahamat-Saleh Haroun, afkomstig uit Tsjaad, die voor zijn sterke vader-zoon drama ’Un Homme Qui Crie’ – een film over het effect van oorlog op gewone burgers – de Juryprijs kreeg.

De acteursprijzen gingen zoals verwacht naar de Franse ster Juliette Binoche (‘Copie Conforme’ van Abbas Kiarostami) en de Spaanse bink Javier Bardem (’Biutiful’ van Alejandro Gonzales Inarritu) die zijn prijs verrassend moest delen met de Italiaan Elio Germano van het matig ontvangen ’La Nostra Vita’.

Ten slotte vielen twee Franse acteurs als regisseurs in de prijzen: Mathieu Amalric werd voor ’Tournée’– een overrompelende roadmovie met een bonte stoet striptease-danseressen – uitgeroepen tot Beste Regisseur. Xavier Beauvois ontving de Grand Prix voor het pakkende ’Les Hommes et des Dieux’, gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de Franse monniken die in 1996 in Algerije werden gegijzeld door fundamentalistische moslims.

Het protest tegen de hechtenis van de Iraanse regisseur Jafar Pahani – die inmiddels in hongerstaking is gegaan – liep als een rode draad door het festival dat dit jaar een zwaar politieke en cinefiele lading had.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden