Gouden Palm voor Griekse veteraan Angelopoulos

CANNES - Met een Gouden Palm voor 'Eternity and a day' van de Griekse regisseur Theo Angelopoulos eerde de jury van het 51e Filmfestival van Cannes gisteravond een erkend meester.

ANDREA BOSMAN; MARK DUURSMA

Een eer die Angelopoulos (63), als het aan hem zelf had gelegen, drie jaar eerder ten deel had moeten vallen. Woedend was hij, toen hij in 1995 voor zijn virtuoze Balkan-epos 'Ulysses' gaze' slechts de Grote Juryprijs kreeg, terwijl de 'andere' Balkan-film uit de competitie, 'Underground' van Emir Kusturica, de Gouden Palm in de wacht sleepte.

De Grote Juryprijs ging dit keer naar 'La vita e bella' ('Life is beautiful') van de Italiaan Roberto Benigni. Dat de Italiaan met zijn luchtig-ontroerende film over een concentratiekamp in de prijzen zou vallen was te verwachten: na vertoning was de jury in tranen en duurde het applaus tien minuten. Als beste mannelijke acteur werd Peter Mullan onderscheiden voor zijn titelrol in 'My name is Joe' van de Brit Ken Loach. De prijs voor de beste actrice werd ex aequo toegekend aan Elodie Bouchez en Natacha Regnier uit 'La vie revée des anges' van de Fransman Erick Zonca. 'Henry Fool' van Hal Hartley kreeg de prijs voor het beste scenario, 'The general' van John Boorman voor de beste regie.

Veilig

De keus voor het sterk poëtische 'Eternity and a day' ('Mia eoniotita ke mia mera') is terecht, maar ook veilig te noemen. Met een Gouden Palm voor het verrassende 'Festen' van Thomas Vinterberg of 'Velvet goldmine' van Todd Haynes had de jury van 1998, onder voorzitterschap van Martin Scorsese, zich als gewaagd kunnen onderscheiden. Beide films vielen overigens wel in de kleinere prijzen. Vinterberg kreeg de speciale juryprijs - evenals Claude Miller voor 'La classe de neige'. Voor Haynes' kleurrijke glitterrock-epos werd zelfs een speciale prijs in het leven geroepen met de vage omschrijving 'beste artistieke bijdrage'.

Angelopoulos geldt als een van de reuzen van de Europese kunstzinnige cinema, met een oeuvre waarin de Griekse geschiedenis en mythologie veelal met zwaar aangezette symboliek worden belicht. 'Eternity and a day' heeft een vergelijkbare opzet als 'Ulysses' gaze', waarin Angelopoulos de speurtocht van een Griekse filmmaker naar het werk van twee Griekse filmpioniers uit het begin van deze eeuw gebruikte om de geschiedenis van de Balkan te vertellen. In zijn nieuwe film zwerft de schrijver Alexander (een prachtige rol van Bruno Ganz) met een illegaal Albaneesje door het grauwe, winterachtige Thessaloniki, één dag voor hij wegens een ernstige ziekte het ziekenhuis in moet. Door middel van een brief van zijn overleden vrouw blikt hij terug op één mooie zomerse dag, zo'n dertig jaar geleden, waarop zij erg gelukkig was.

De schrijver vertelt het jongetje over een 19e eeuwse Griekse dichter, die woorden kocht van de mensen op straat om zijn gedichten mee te componeren. De titel van de film verwijst naar de vraag hoe lang morgen duurt: eeuwig, en een dag. 'Eternity and a day' is nog niet aangekocht voor uitbreng in Nederland.

De FIPRESCI-prijs van de internationale filmkritiek voor de beste competitiefilm ging naar 'The hole' van Tsai Ming-liang, die deze prijs voor de derde keer ontving - onder meer voor 'The river', vorig jaar tijdens het filmfestival van Berlijn. Uit de films buiten de competitie koos de FIPRESCI-jury unaniem voor 'Happiness' van de Amerikaanse regisseur Todd Solondz uit de nevensectie 'Quinzaine des réalisateurs', een gedurfde tragi-komedie over eenzaamheid, egoïsme, seksuele afwijkingen en andere menselijke tekortkomingen, die tijdens het festival ook voor vertoning in Nederland is aangekocht.

'De Poolse bruid' van Karim Traïdia was de enige Nederlandse film die in de prijzen viel met de 'Grand rail d'or', de publieksprijs van de Franse spoorwegen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden