Gouden Leeuw voor Spaans Paviljoen vreemde keuze

Spanje is beloond met de prijs voor het beste paviljoen op de Architectuurbiënnale van Venetië. Een curieuze keuze, omdat de presentatie een parade is van zeer esthetische plannen, terwijl artistiek directeur Massimiliano Fuksas nu juist als motto 'Less aesthetics, more ethics' heeft.

Ongeveer vijfveertig architecten presenteren in het Spaanse paviljoen hun werk op tekstborden en met fraai uitgelichte maquettes. Hiermee is het paviljoen feitelijk een driedimensionale versie van de El Croquis, het Spaanse boektijdschrift dat grossiert in fraaie platen, waarmee architectuur op een esthetisch voetstuk wordt gezet.

'De ethiek, dat is de logica', staat in een begeleidende brochure. En de logica is de basis voor schoonheid. De Spanjaarden geloven dus dat als je nu maar een mooie stad bouwt, die stad ook goed functioneert, ethisch is. Daarmee herleiden ze Fuksas' poging tot een nieuw ethisch reveil uiteindelijk toch weer tot een esthetische benadering van de architectuur, zodat alles blijft zoals het was. De jury vond dit een prijs waard en negeert daarmee de poging van andere landen om de architectuur nu eens los te weken van louter dat fraaie beeld.

Naast de prijs voor Spanje werden Gouden Leeuwen voor een uitmuntende carriére uitgereikt aan de Italiaan Renzo Piano (onder meer ontwerper van New Metropolis in Amsterdam), de Italiaan Paolo Soleri (die al decennia in Italië bouwt aan een ecologisch dorp) en de Deen Jorn Udzon (de ontwerper van de markante opera in Sydney). Verder kreeg de Fransman Jean Nouvel een Gouden Leeuw voor de beste interpretatie van het biënnale-thema en waren er speciale prijzen voor Guggenheim-directeur Thomas Krens (voor een patroon van de architectuur), Joseph Rykwert (voor een academie voor architectuur) en Eduardo Luis Rodriguez, de uitgever van het tijdschrift Arquitectura Cuba (voor een architectuurtijdschrift).

Ook de Russische architectuurfotograaf Ilya Utkin werd bekroond. Utkin toont foto's van de ruïnes van utopische architectuur in zijn land. Want, zo valt te lezen in het Russische paviljoen, 'wij weten waar de ethische utopische archictuur die Fuksas nastreeft toe kan leiden'. In Rusland hebben ze meerdere van die utopische sessies gehad. En geen houdt het echt lang uit.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden