Gouden kooi is eindelijk dicht

Fans nemen vanavond afscheid van ’De Gouden Kooi’. Volgens televisiewetenschapper Maarten Reesink is het de finale van anderhalf jaar slechte televisie.

Televisiekijkend Nederland is na vanavond verlost van Huub, Amanda, Brian en Jaap, de overgebleven relschoppers uit ’De Gouden Kooi’. In de finale wordt één bewoner van de luxe villa in Eemnes tot winnaar en miljonair uitgeroepen.

Televisiewetenschapper Maarten Reesink van de Universiteit van Amsterdam kijkt terug op anderhalf jaar seks-, vecht- en scheldpartijen. „Kijkers zullen ’De Gouden Kooi’ onthouden als een ranzige versie van ’Big Brother’, meer niet. Het is nog het best te vergelijken met ’Jerry Springer’.”

In oktober 2006 betraden de eerste bewoners de villa. Het concept was controversieel: de deelnemers moesten elkaar wegtreiteren om eigenaar te kunnen worden van de dure villa.

De serie ging van start op de zender Talpa/Tien van John de Mol. Het was de bedoeling dat ze jaren zou duren. RTL zag bij overname van de zender echter niets in het voortbestaan van de ’pestshow’ en kondigde het einde van ’De Gouden Kooi’ aan. Nu krijgt de winnaar niet de villa, maar ruim één miljoen euro.

Volgens Reesink hebben de makers een belangrijke denkfout gemaakt. „Het project was bij voorbaat al een doodgeboren kindje. Men had een dramatische soap als ’Dynasty’ voor ogen, maar bij ’De Gouden Kooi’ ontbraken spannende verhaallijnen. Het was eendimensionaal en het psychologische spel ontbrak. Meer dan ruzies en seks was er niet te zien.” ’De Gouden Kooi’ miste volgens Reesink alle spannende onderdelen van ’Big Brother’, zoals nominaties en opdrachten. „Als je jaren in ’De Gouden Kooi’ moet zitten, ga je alleen dingen voor jezelf doen, zoals cursussen volgen. Voor kijkers is dat volstrekt oninteressant.”

Hoewel ’De Gouden Kooi’ niet veel kijkers trok, was de serie op internet een onverwachte culthit. Reesink: „Het was op internet groter dan op televisie, dat is uniek.” Het programma trok uitsluitend jonge kijkers. „Voor Talpa/Tien en later RTL zijn deze kijkers commercieel niet interessant. De échte consumenten zijn tussen de 20 en 49. Bovendien wil een familiezender als RTL een gezin met twee jonge kinderen op de vroege avond niet kotsende en neukende mensen voorschotelen.” Dat imagoprobleem voor RTL betekende volgens Reesink het einde van ’De Gouden Kooi’.

De toekomst van reality ligt volgens Reesink niet in het verleggen van grenzen. „’Big Brother’ was vergeleken bij ’De Gouden Kooi’ saaier, maar wel beter. Neem nou ’Boer Zoekt Vrouw’. Het kan niet kneuteriger, maar het is het grootste realitysucces in jaren. ’Expeditie Robinson’ blijft het ook goed doen. Die programma’s zitten psychologisch sterk in elkaar en blijven boeien.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden