'Gouden Effies' voor Flippo en Volkswagen

Van onze mediaredactie AMSTERDAM - De meest effectieve reclamecampagnes van het afgelopen jaar waren die voor de Flippo's van zoutjesfabrikant Smiths en voor het automerk Volkswagen ('Wie anders?'). De bureaus FHV/BBDO en Kern, Habbema & Yap (Smiths) en DDB (Volkswagen) kregen als beloning gisteren in Amsterdam een 'Gouden Effie', de meest begeerde reclameprijs van Nederland, uitgereikt.

De 'Effie', naar Amerikaans voorbeeld ingesteld, wordt jaarlijks toegekend aan reclamecampagnes die een belangrijke rol hebben gespeeld in een geslaagde marketingoperatie. Het is een initiatief van de VEA, de Nederlandse Vereniging van Erkende Reclame-Adviseurs, en de BVA, de Associatie van Nederlandse adverteerders.

Van de in totaal zestien 'Effies' won FHV/BBDO er maar liefst vier en dat is een record. De drie anderen, alle in brons uitgevoerd, waren voor de 'Vier Jaargetijden' van bierbrouwer Grolsch, de campagne 'See, Hear, Feel MTV' van het gelijknamige muziekstation, en 'Pesten is geen spelletje' van de Stichting Ideële Reclame.

De bekendheid van de Flippo's, schijfjes van kunststof met vrolijke afbeeldingen, ontwikkelde zich door de campagne zo snel, dat de geplande promotieperiode werd ingekort van zes naar vier weken. Volgens de jury een uitzonderlijk effect. De Flippo-rage onder jonge kinderen leidde tot een stijging van het marktaandeel van 51 naar 62 procent, terwijl de omzet met 25 procent omhoog ging.

Met de 'Wie anders?'-campagne slaagde Volkswagen erin de tweede plaats binnen de automarkt te veroveren. Opel staat nog steeds bovenaan, maar Ford werd gepasseerd. De campagne was vooral gericht op het imago en niet op de prijs. In geen enkel ander land is het marktaandeel van Volkswagen zo gestegen als in Nederland.

De zes 'Zilveren Effies' gingen naar 'Legner Lekker' (jenever), 'Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet' (een snoepje van Nestlé), 'Doe maar gewoon' (het wasmiddel Dobbelman), de commercials voor de homeopathische geneesmiddelen van VSM, 'Get Buzzed. Think. React.' van PTT Telecom en de campagne van hulpverleningsorganisatie Novib.

'Bronzen Effies' waren er nog voor 'Kipfingers' van Mora, 'Een beetje vreemd, maar wel lekker' van Rivella, 'Vermoeide ogen?' van Optrex, de campagne van Sky Radio en 'Zantac Bruis werkt binnen 3 minuten' van geneesmiddelenfabrikant Glaxo Welcome.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden