Gouden Eeuw Het drijvend veertje van d'Hondecoeter

De Gouden Eeuw is voor het Rijksmuseum zo belangrijk dat er twee coördinatoren zijn: Taco Dibbits, directeur collecties, en Gregor Weber, hoofd beeldende kunst.

Die laatste vertelt

"De Gouden Eeuw begint in het Rijksmuseum met de Opstand tegen Spanje, late zestiende eeuw, en eindigt ruim 125 jaar later, met het einde van de regeerperiode van Willem III, oftewel William and Mary, in Engeland, in 1702. Maar de opstelling is niet puur een chronologisch overzicht. Er is gekozen voor een aantal 'ensembles', waarin we de samenleving en kunsten van de zeventiende eeuw tonen.

'Burgers aan de macht' is daar één van, daar zie je bijvoorbeeld het verhaal van Johan de Witt, raadspensionaris tijdens het eerste stadhouderloze tijdperk. Ook zijn er de portretten van de families De Graeff en Bicker, op dat moment de machtigste geslachten in Amsterdam. Een van de bijzondere installaties hier is de schoorsteen uit het leprosenhuis, uit de regentenkamer. Boven de schoorsteen zijn de dames regentessen in een groepsportret afgebeeld. De zaal ernaast laat de rijkdom van een herenhuis zien - echt een plaats voor de upperclass. Daarna komt het droombeeld van rijke Amsterdamse dames: de poppenhuizen.

Een geheimtip voor de volgende zaal: bekijk eerst een van de mooiste schilderijen van Melchior d'Hondecoeter: 'Het drijvend veertje'. Als je je daarna omdraait en door een vitrine kijkt, zie je jezelf tussen William en Mary staan, aan wie de zaal is gewijd."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden