Goto wint, Kozlova is dé ontdekking

Finale Lisztconcours 2011
Finales Internationaal Franz Liszt Pianoconcours Utrecht, Masataka Goto, Olga Kozlova, Oleksandr Poliykov, piano, Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Jaap van Zweden, Vredenburg Leidsche Rijn 8 en 9 april

De Japanse pianist Masataka Goto heeft de eerste prijs van het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours Utrecht gewonnen. Tevens kreeg hij de publieksprijs en de prijs van de jeugdjury.

Olga Kozlova (Rusland) werd tweede en won de prijs van de internationale persjury voor het beste optreden in de halve finale. De derde prijs ging naar Oleksandr Poliykov (Oekraïne). De drie pianisten waren vrijdag in de solofinale te horen in pianobewerkingen van Liszt en zaterdag in werken met orkest.

Dat de oerdegelijk spelend Masataka Goto en niet de in muzikaal opzicht interessantere Olga Kozlova het negende Lisztconcours zou winnen, was tot de laatste avond niet te voorzien. Feit was dat Goto, die veel concertervaring heeft en ook al in 2005 in Utrecht meedeed, in alle rondes zo stabiel en overtuigend speelde dat een finaleplaats hem niet leek te kunnen ontgaan.

Vooral zaterdag in zijn optreden met het Radio Filharmonisch Orkest manifesteerde Goto zich als een echte winnaar. Liszts Pianoconcert nr. 1 in Es speelde hij kristalhelder, bevlogen, puntgaaf en spatgelijk met het orkest. Goto's spel was zakelijker dan dat van warmbloedig musicerende Olga Kozlova.

Ook zij koos voor het eerste pianoconcert. De grote kwaliteit van deze pianiste is dat zij met haar veerkrachtige toucher veel kleuren aan de piano weet te ontlokken die zij functioneel inzet om de structuur hoorbaar te maken. Dat maakte in de halve finale haar vertolking van Liszts Sonate in b zo monumentaal.

In het slotdeel van het pianoconcert zakte Kozlova zaterdag enigszins in. Een mislukt inzetje, gevolgd door enkele onzekere momenten, zorgde dat haar spel inboette aan glans en kracht. Vervelend voor haar was dat dirigent Jaap van Zweden het met zijn orkest op een lopen zette, zonder erop te letten of de soliste hem wel kon bijbenen. Al met al was de schade kennelijk genoeg voor de jury om Kozlova geen eerste prijs toe te kennen. Deze ging naar Goto, die nergens averij opliep.

Oleksandr Poliykov speelde het in technisch opzicht minder zware tweede Pianoconcert in A. Vooral in de opening wist hij te boeien in poëtische dialogen met het orkest. In de briljante passages, erg snel gespeeld, miste zijn spel echter de benodigde articulatie en kracht om verstaanbaar boven het orkest te blijven.

Dat Poliykov niet in aanmerking kwam voor een hogere prijs, werd vrijdagavond in de solofinale al duidelijk, nadat hij zich foezelend en met weinig gevoel voor de oorspronkelijke instrumentatie door de Tannhäuser-ouverture van Wagner/Liszt had gewerkt.

In die eerste finalesessie speelden Kozlova en Goto veel gaver en verzorgder. Bij Goto was het jammer dat hij in de Norma-parafrase niet in staat bleek op de piano te zingen al een ware belcanto-diva. In 'Isoldens Liebestod' van Wagner/Liszt was Olga Kozlova hem daarin de baas.

Conclusie: Masataka Goto is de onbetwiste winnaar van het Negende Liszt-concours, maar Olga Kozlova is dé ontdekking.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden