Gooit arrogant Uber eigen glazen in?

Taxibedrijf Uber kan weinig goed doen de laatste tijd.Beeld anp

Taxibedrijf Uber lijkt de laatste tijd geen stap meer te kunnen zetten zonder uit verschillende hoeken te worden aangevallen. Na de ambtenaren en de taxichauffeurs, zijn nu journalisten boos op het bedrijf. Gemene spelletjes spelen met de concurrent, een vrouwonvriendelijke bedrijfsvoering en ruzie met de pers. Wat is er aan de hand met Uber?

Maandag plaatste Buzzfeed-journalist Ben Smith een artikel over een diner dat was georganiseerd door een adviseur van Uber. Tijdens dat diner zei bestuursvoorzitter Emil Michael dat hij "een team wil inhuren van researchers om te wroeten in het verleden van journalisten". Hij doelde voornamelijk op tech-journalist Sarah Lacy, die een artikel schreef over de 'vrouwenhatende cultuur' die heerst binnen het bedrijf. Wereldwijd werd kritiek geuit op de uitspraak en oprichter Travis Kalanick moest door het stof.

Privacy
Gisteren raakte het bedrijf opnieuw in opspraak toen een andere journalist een Ubertaxi nam op weg naar een afspraak met Josh Mohrer, de manager van Uber in New York. Toen hij arriveerde zei Mohrer: "Ik was je aan het volgen", wijzend naar zijn iPhone. En laat dit nou net in strijd zijn met de privacyvoorwaarden die het bedrijf zelf heeft opgesteld.

De incidenten hebben de kritiek op het bedrijf flink aangewakkerd. Amerikaanse media vragen zich af wanneer Uber volwassen wordt en mensen als Emil Michael 'eruit gooit'. Sinds wanneer is Uber niet meer zo symphatiek?

De disruptive innovator
Uber werd in 2008 bedacht uit onvrede over de vastgeroeste taxibranche. Oprichter Garret Camp verlangde naar een taxi waarvan je precies weet hoe laat hij arriveert en wat de rit kost. Het liefst in een luxe auto met een vriendelijke chauffeur. Hij roept wat vrienden bij elkaar en ze bedenken, hoe kan het ook anders, een app.

De app vervangt de ouderwetste taxicentrale, waardoor Uber goedkoper is dan de reguliere aanbieders van ritten. Investeerders staan in de rij en het bedrijf haalt binnen korte tijd miljoenen op. In Juli 2010 maakt het bedrijf zijn eerste ritjes in San Francisco en daar is niet iedereen even blij mee. Binnen no-time krijgen ze een brief op de mat van de lokale OV-autoriteit met het bevel hun werk direct te staken. Uber heeft niet de juiste vergunningen. Het bedrijf trekt zich niks van de brief aan en rijdt stug door.


Beeld Een brief waarin Uber wordt opgeroepen alle activiteiten stop te zetten

Heilige huisjes omschoppen
Het negeren van de lokale overheid is onderdeel van de bedrijfsstrategie die Uber voert. Ze profileren zich als 'disruptive innovators'. Wat in feite betekent dat ze tegen zoveel mogelijk heilige huisjes aanschoppen in de hoop dat ze omvallen. De strategie wordt aangehouden als het bedrijf uitbreidt naar andere steden in de V.S. en de rest van de wereld, waaronder Amsterdam en Rotterdam.

Overal stuit Uber op weerstand omdat zij niet de juiste verzekeringen hebben voor chauffeurs, het starttarief te laag is of omdat ze niet de juiste vergunningen hebben. Zelf zegt het bedrijf hierover: "Een toezichthouder is er om een standaard te creëren en te handhaven. Als er geen standaard is [zoals voor Uber], dan maakt dat het niet illegaal". In Amsterdam zorgt UberPop voor problemen. Deze zijtak van het bedrijf laat particulieren fungeren als taxichauffeur. Tegen de regels, vindt de taxibranche. Maar zoals verwacht gaat het bedrijf ondanks hoge boetes tot op de dag van vandaag door met het aanbieden van de service.

Vreemde berichten
Blij zijn de taxichauffeurs en ambtenaren niet, maar de consument lijkt tevreden. Tot begin augustus de eerste vreemde berichten over Uber naar buiten komen. Zo blijkt het bedrijf in een felle strijd verwikkeld met concurrent Lyft. Beide bedrijven beweren dat chauffeurs en medewerkersritjes bij de ander bestellen en weer cancellen. Uber zegt dat Lyft 13.000 keer besteld en gecancelled heeft. Lyft zegt op hun beurt dat Uber hetzelfde trucje ongeveer 5.000 keer heeft toegepast.

En nu is het dus weer raak. Foute uitspraken van topbestuurders, hernieuwde aandacht voor het artikel over de anti-vrouwencultuur, het schenden van de eigen privacyvoorwaarden en het op vreemde wijze sarren van de concurrent hebben ervoor gezorgd dat het imago van Uber scheurtjes begint te vertonen. Of zoals Sarah Lacy het in haar stuk omschrijft: "At some point, an asshole culture just goes too far."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden