Vijf vragenPrivacy

Googles privacy-baas Peter Fleischer: Bedenk goed wat je op internet deelt

Peter Fleischer: 'Hoeveel een Google-dienst mag onthouden kunnen mensen zelf instellen.' Beeld
Peter Fleischer: 'Hoeveel een Google-dienst mag onthouden kunnen mensen zelf instellen.'

‘Privacy was nog nooit zo belangrijk voor de democratie als nu’, zegt Peter Fleischer van Google. Trouw stelde hem vijf vragen.

Bij Google noemen ze het de privacy-paradox: veel mensen vinden het belangrijk dat hun gegevens goed worden beschermd, maar weinigen zijn bereid om eens echt in hun instellingen te duiken. Gisteren was de Europese dag van de privacy, waarop er extra aandacht is voor de bescherming van persoonsgegevens. Een belangrijke dag, zegt Peter Fleischer, Google’s global privacy counsel en verantwoordelijk voor privacy wereldwijd.

Het is nu ruim anderhalf jaar na de invoering van de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming. Wat betekende die voor Google?

“Onze filosofie is dat we de keuzes moeten laten aan de mensen die gebruik maken van onze diensten. Daarom doen we ons best om privacy-instellingen zo helder mogelijk te maken. Daar werken momenteel vierhonderd mensen aan. Een van de grootste uitdagingen was de eis dat mensen hun gegevens kunnen opvragen en die als pakket bij een concurrent kunnen stallen. Daarvoor ontwikkelde Google de dienst Takeout.”

Hoe staan uw eigen instellingen eigenlijk?

“Ik gebruik meerdere accounts: een zakelijk en een privé en ik experimenteer regelmatig met de instellingen. Mijn privéleven deel ik alleen met een selecte groep vrienden en familie. Ik denk er heel bewust over na wat ik waar deel en ik raad andere mensen ook aan om dat te doen. De wereld is groot en je weet niet wat anderen doen met jouw informatie.”

Door alle verschillende diensten weet Google heel veel van zijn gebruikers. Misschien zelfs wel te veel?

“Ook hoeveel een Google-dienst mag onthouden kunnen mensen zelf instellen. Google Maps registreert bijvoorbeeld waar een gebruiker is geweest, maar dat kan ook worden uitgezet. Ook hoe lang die gegevens worden bewaard, bepaalt de gebruiker zelf. Zelf vind ik het eigenlijk wel interessant om te weten waar ik was op een bepaald moment.”

Maar Google wil toch ook gewoon geld verdienen?

“Jazeker, en dat gebeurt door de verkoop van advertenties. Mensen die zijn ingelogd worden op basis van zoekopdrachten ingedeeld in categorieën en dat kan interessant zijn. Ik vond het vleiend om te zien dat Google mij indeelde in een veel jongere leeftijdscategorie. Ook dit kunnen mensen zelf beheren. En er zijn regels. Zo is het in de EU verboden om reclame te maken op basis van wat ‘gevoelige persoonlijke data’ wordt genoemd, zoals bijvoorbeeld informatie over gezondheid. Uiteindelijk is het vertrouwen van onze klanten het belangrijkste, zonder hen kunnen we geen advertenties verkopen. De bescherming van hun privacy is het fundament van dat vertrouwen.”

Veel mensen hebben op dit moment zorgen over de mogelijkheden van gezichtsherkenning. Hoe denkt u daarover?

“Sommigen pleiten ervoor om de techniek voor gezichtsherkenning in zijn geheel te verbieden. Ik denk dat het debat moet gaan over wanneer we gezichtsherkenning acceptabel vinden en wanneer niet. Bij het ontgrendelen van een telefoon is het bijvoorbeeld oké, maar willen we het ook in het publieke domein? Het antwoord daarop zal anders zijn in verschillende delen van de wereld, de Chinese regering neemt andere beslissingen dan de Nederlandse. Maar het is een goed voorbeeld van de uitdagingen waarvoor we staan in deze tijd van kunstmatige intelligentie en zelflerende computers. In de dertig jaar dat ik me erin verdiep, was privacy voor mijn gevoel nog nooit zo belangrijk voor de mensenrechten en de democratie als nu. Er komt een nieuw generatie techniek aan en wij moeten nu beslissen in wat voor wereld we willen leven.”

Lees ook:

Zo laat je je niet langer gijzelen door Google

Google zit totaal verweven in ons dagelijks leven en vaak hebben we dat niet eens in de gaten. Hoe kunnen we ons minder afhankelijk maken van Google?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden