Google-werknemers demonstreren tegen seksueel geweld

Google-medewerkers in de regen tijdens de walkout vanochtend.Beeld AFP

Duizenden werknemers overal ter wereld verlieten hun kantoor om (vooral vrouwelijke) collega’s te steunen die slachtoffer werden van seksueel misbruik.

Bij zo'n veertig Google-vestigingen, in de VS, Europa tot in Singapore, hebben werknemers gedemonstreerd tegen seksuele intimidatie en seksueel geweld.  De demonstraties, ‘walkout for real change’ gedoopt, zijn bedoeld als aanzet om de als macho bekendstaande techwereld vrouwvriendelijker te maken.

De ‘walkout’ volgt op een week vol ophef over het internetbedrijf. Vorige week maakte Google-topman Sundar Pichai na onthullingen van de New York Times bekend dat in de afgelopen twee jaar 48 medewerkers zijn ontslagen die zich schuldig hadden gemaakt aan seksuele intimidatie. Dertien van hen hadden een managementfunctie of zaten in het bestuur. Pichai bood zijn excuses aan. Hij benadrukte dat geen van deze ontslagen medewerkers het kantoorgebouw met een bonus had verlaten. ‘Google moet een plek zijn waar iedereen veilig zijn werk kan doen’, schreef hij in een email aan zijn medewerkers. ‘Een plek waar serieuze consequenties volgen na ongepast gedrag.’

Andy Rubin

Maar dat was lange tijd dus niet zo, onthulde de New York Times vorige week. Andy Rubin is daar het voorbeeld van, meent de Amerikaanse krant. De geestelijk vader van besturingssysteem Android zou een vrouwelijke collega (met wie hij een buitenechtelijke relatie had) tot orale seks hebben gedwongen. Toen dat naar buiten kwam, werd Rubin verzocht zijn ontslag in te dienen. Alleen ging hij niet met lege handen naar huis. Het brein achter Android kreeg 90 miljoen dollar mee. Rubin ontkent overigens in alle toonaarden.

Google is niet het eerste bedrijf dat onder vuur ligt vanwege beschuldigingen over seksueel misbruik. Ook Uber (taxi’s, bezorgdiensten) en Tesla (elektrische  auto’s) gingen vorig jaar door het stof. Of die ophef iets opgeleverd heeft? Internetexpert Danny Mekic durft het niet te zeggen. Als buitenstaander, zegt Mekic, is daar haast niet achter te komen. “In deze bedrijven moeten werknemers zware geheimhoudingsverklaringen tekenen. Zelfs bezoekers moeten dat doen. Het wordt niet op prijs gesteld als je geheime informatie naar buiten brengt.”

Verandering moeilijk te achterhalen

Toch merkt Mekic, die al jaren de techwereld in binnen- en buitenland volgt, dat de bewustwording over dit onderwerp groeit bij bedrijven. Maar dat Pichai zich uitspreekt tegen seksueel geweld, Google-medewerkers een mars organiseren en media meer aandacht besteden aan het onderwerp, wil nog niet zeggen dat er iets verandert, zegt Mekic. “Hoe het er daadwerkelijk voor staat, zullen we door de geheimzinnigheid bij deze bedrijven nooit 100 procent zeker weten.”

Bij Nederlandse techbedrijven, vermoedt de internetexpert, is de cultuur anders. Hier zijn minder jobhoppers die amper binding voelen met het bedrijf. Ook de oprichters lopen niet tussen de werknemers rond, zoals Mark Zuckerberg (Facebook) en Elon Musk (Tesla) wel doen. “Dat zij in Amerika nog zo aan het bedrijf zijn verbonden, doet wat met de machtslijnen. Ik kan me voorstellen dat een slachtoffer van seksueel misbruik sneller denkt: ‘Die is beste vrienden met de hoogste bazen. Die komt er wel mee weg.’”

Lees ook: Wat heeft één jaar #MeToo eigenlijk opgeleverd?

Een jaar geleden werd #MeToo ongekend populair. Het bleek geen hype, maar een beweging die de verhouding tussen vrouwen en mannen blijvend op scherp zet.

Met de hashtag #MeToo wordt seksueel misbruik aan de kaak gesteld. In dit dossier verzamelt Trouw alle artikelen over dit onderwerp.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden