Google weet veel over u, data brokers nog veel meer

Beeld thinkstock

Denkt u dat Google en Facebook veel over u weten? Er zijn bedrijven die de twee giganten doen verbleken. Zogenoemde data brokers (vrij vertaald datamakelaars) verzamelen en verkopen informatie over mensen. Van de hoeveelheid huisdieren in een gezin tot de hoeveelheid gekochte Elvis-spullen; een lijst.

De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) deed onderzoek naar negen grote data brokers, waaronder Acxiom en PeekYou. De bedrijven hebben gegevens over vrijwel iedere consument in de Verenigde Staten. Zo heeft een van de brokers informatie over 1,4 miljard internettransacties.

De brokers verzamelen de openbare gegevens bij commerciële bedrijven (zoals internetwinkels) en de overheid. Ze verdienen er geld mee door de informatie door te verkopen. Aangezien ze de gegevens niet direct van consumenten krijgen, weten die vaak niet van het bestaan van de bedrijven.

De meeste data brokers hebben maar een klein aantal verschillende gegevens over mensen. Daarom wisselen ze onderling informatie uit om toch een compleet beeld van consumenten te krijgen. Die kunnen daardoor nauwelijks achterhalen hoe de brokers gegevens hebben bemachtigd.

Sommige van de informatieverzamelaars hebben een soort 'bel-me-niet-optie' voor mensen die niet willen dat gegevens over hen worden vastgelegd. Om die optie aan te vinken moeten de consumenten wel weten welke data brokers er zijn. Daarnaast zijn de zogenoemde opt out-functies heel vaag en is het onduidelijk voor welke delen van de informatieverzameling mensen zich afsluiten.

Risico's
Volgens de FTC hoeft het helemaal geen probleem te zijn dat data brokers veel over mensen weten. Dankzij die gegevens kunnen bedrijven hun advertenties afstemmen op de behoeftes van mensen en dat kan handig zijn.

Maar er zijn ook risico's. Stel, data brokers weten dat u vaak motorrijdt. Die kennis is handig voor motorwinkels, die u aanbiedingen kunnen voorschotelen. Maar de informatie kan ook terechtkomen bij verzekeringsmaatschappijen. Die verstrekken wellicht minder graag een verzekering als ze zien dat u vaak riskant gedrag vertoont.

De FTC vindt het ook onveilig dat de data brokers veel gegevens oneindig bewaren. Dat is voor marketeers onnodig, omdat het geen zin heeft verhuisde mensen post te sturen op hun oude adres. De verzameling gegevens kan wel voer zijn voor identiteitsdieven. Die kunnen een beeld krijgen van de gewoontes van mensen over een lange tijd. Dat beeld kunnen ze gebruiken om wachtwoorden te raden of beveiligingsvragen te beantwoorden.

In Nederland is ook een soort data broker actief. Communicatie Data Diensten Nederland (CDDN) vergelijkt iedere maand de databases van honderden aangesloten bedrijven om verschillen op te sporen. Het gaat om de namen, telefoonnummers, e-mailadressen en geboortedata van 12,2 miljoen volwassen Nederlanders, oftewel 98 procent. Als iemand bij een bedrijf opzettelijk geen nieuw adres heeft ingevuld na een verhuizing, kan CDDN dat achterhalen. De aangesloten bedrijven kunnen consumenten dan toch op de juiste plek bereiken.

De FTC heeft een (Engelstalige) lijst gemaakt met alle soorten gegevens die de verschillende data brokers over mensen verzamelen:

Identifying Data
• Name
• Previously Used Names
• Address
• Address History
• Longitude and Latitude
• Phone Numbers
• Email Address

Sensitive Identifying Data
• Social Security Number
• Driver's License Number
• Birth Date
• Birth Dates of Each Child in Household
• Birth Date of Family Members in Household

Demographic Data
• Age
• Height
• Weight
• Gender
• Race & Ethnicity
• Country of Origin
• Religion (by Surname at the Household Level)
• Language
• Marital Status
• Presence of Elderly Parent
• Presence of Children in Household
• Education Level
• Occupation
• Family Ties
• Demographic Characteristics of Family Members in Household
• Number of Surnames in Household
• Veteran in Household
• Grandparent in House
• Spanish Speaker
• Foreign Language Household (e.g., Russian, Hindi, Tagalog, Cantonese)
• Households with a Householder who is Hispanic Origin or Latino
• Employed - White Collar Occupation
• Employed - Blue Collar Occupation
• Work at Home Flag
• Length of Residence
• Household Size
• Congressional District
• Single Parent with Children
• Ethnic and Religious Affiliations

Court and Public Record Data
• Bankruptcies
• Criminal Offenses and Convictions
• Judgments
• Liens
• Marriage Licenses
• State Licenses and Registrations (e.g.,Hunting, Fishing, Professional)
• Voting Registration and Party Identification

Social Media and Technology Data
• Electronics Purchases
• Friend Connections
• Internet Connection Type
• Internet Provider
• Level of Usage
• Heavy Facebook User
• Heavy Twitter User
• Twitter User with 250+ Friends
• Is a Member of over 5 Social Networks
• Online Influence
• Operating System
• Software Purchases
• Type of Media Posted
• Uploaded Pictures
• Use of Long Distance Calling Services
• Presence of Computer Owner
• Use of Mobile Devices
• Social Media and Internet Accounts including: Digg, Facebook, Flickr, Flixster, Friendster, hi5, Hotmail, LinkedIn, Live Journal, MySpace, Twitter, Amazon, Bebo, CafeMom, DailyMotion, Match, myYearbook, NBA.com, Pandora, Photobucket, WordPress, and Yahoo

Home and Neighborhood Data
• Census Tract Data
• Address Coded as Public/Government Housing
• Dwelling Type
• Heating and Cooling
• Home Equity
• Home Loan Amount and Interest Rate
• Home Size
• Lender Type
• Length of Residence
• Listing Price
• Market Value
• Move Date
• Neighborhood Criminal, Demographic, and Business Data
• Number of Baths
• Number of Rooms
• Number of Units
• Presence of Fireplace
• Presence of Garage
• Presence of Home Pool
• Rent Price
• Type of Owner
• Type of Roof
• Year Built

General Interest Data
• Apparel Preferences
• Attendance at Sporting Events
• Charitable Giving
• Gambling - Casinos
• Gambling - State Lotteries
• Thrifty Elders
• Life Events (e.g., Retirement, Newlywed,Expectant Parent)
• Magazine and Catalog Subscriptions
• Media Channels Used
• Participation in Outdoor Activities (e.g., Golf, Motorcycling, Skiing, Camping)
• Participation in Sweepstakes or Contests
• Pets
• Dog Owner
• Political Leanings
• Assimilation Code
• Preferred Celebrities
• Preferred Movie Genres
• Preferred Music Genres
• Reading and Listening Preferences
• Donor (e.g., Religious, Political, Health Causes)
• Financial Newsletter Subscriber
• Upscale Retail Card Holder
• Affluent Baby Boomer
• Working-Class Moms
• Working Woman
• African-American Professional
• Membership Clubs - Self-Help
• Membership Clubs - Wines
• Exercise - Sporty Living
• Winter Activity Enthusiast
• Participant - Motorcycling
• Outdoor/Hunting & Shooting
• Biker/Hell's Angels
• Santa Fe/Native American Lifestyle
• New Age/Organic Lifestyle
• Is a Member of over 5 Shopping Sites
• Media Channel Usage - Daytime TV
• Bible Lifestyle
• Leans Left
• Political Conservative
• Political Liberal
• Activism & Social Issues

Financial Data
• Ability to Afford Products
• Credit Card User
• Presence of Gold or Platinum Card
• Credit Worthiness
• Recent Mortgage Borrower
• Pennywise Mortgagee
• Financially Challenged
• Owns Stocks or Bonds
• Investment Interests
• Discretionary Income Level
• Credit Active
• Credit Relationship with Financial or Loan Company
• Credit Relationship with Low-End Standalone Department Store
• Number of Investment Properties Owned
• Estimated Income
• Life Insurance
• Loans
• Net Worth Indicator
• Underbanked Indicator
• Tax Return Transcripts
• Type of Credit Cards

Vehicle Data
• Brand Preferences
• Insurance Renewal
• Make & Model
• Vehicles Owned
• Vehicle Identification Numbers
• Vehicle Value Index
• Propensity to Purchase a New or Used Vehicle
• Propensity to Purchase a Particular Vehicle Type (e.g., SUV, Coupe, Sedan)
• Motor Cycle Owner (e.g., Harley, Off-Road Trail Bike)
• Motor Cycle Purchased 0-6 Months Ago
• Boat Owner
• Purchase Date
• Purchase Information
• Intend to Purchase - Vehicle

Travel Data
• Read Books or Magazines About Travel
• Travel Purchase - Highest Price Paid
• Date of Last Travel Purchase
• Air Services - Frequent Flyer
• Vacation Property
• Vacation Type (e.g., Casino, Time Share, Cruises, RV)
• Cruises Booked
• Preferred Vacation Destination
• Preferred Airline

Purchase Behavior Data
• Amount Spent on Goods
• Buying Activity
• Method of Payment
• Number of Orders
• Buying Channel Preference (e.g., Internet, Mail, Phone)
• Types of Purchases
• Military Memorabilia/Weaponry
• Shooting Games
• Guns and Ammunition
• Christian Religious Products
• Jewish Holidays/Judaica Gifts
• Kwanzaa/African-Americana Gifts
• Type of Entertainment Purchased
• Type of Food Purchased
• Average Days Between Orders
• Last Online Order Date
• Last Offline Order Date
• Online Orders $500-$999.99 Range
• Offline Orders $1000+ Range
• Number of Orders - Low-Scale Catalogs
• Number of Orders - High-Scale Catalogs
• Retail Purchases - Most Frequent Category
• Mail Order Responder - Insurance
• Mailability Score
• Dollars - Apparel - Women's Plus Sizes
• Dollars - Apparel - Men's Big & Tall
• Books - Mind & Body/Self-Help
• Internet Shopper
• Novelty Elvis

Health Data
• Ailment and Prescription Online Search Propensity
• Propensity to Order Prescriptions by Mail
• Smoker in Household
• Tobacco Usage
• Over the Counter Drug Purchases
• Geriatric Supplies
• Use of Corrective Lenses or Contacts
• Allergy Sufferer
• Have Individual Health Insurance Plan
• Buy Disability Insurance
• Buy Supplemental to Medicare/Medicaid
• Individual Insurance
• Brand Name Medicine Preference
• Magazines - Health
• Weight Loss & Supplements
• Purchase History or Reported Interest in Health Topics including: Allergies, Arthritis, Medicine Preferences, Cholesterol, Diabetes, Dieting, Body Shaping, Alternative Medicine, Beauty/Physical Enhancement, Disabilities, Homeopathic Remedies, Organic Focus, Orthopedics, and Senior Needs

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden