Google passeert Apple als waardevolste merk

Merk | Jarenlang stond het bedrijf aan de top, maar nu is Apple als merk ingehaald door Google. Meer innoveren lijkt het parool.

'Apple meest waardevolle merk.' Of: 'Apple aan top.' En nog een: 'Apple stoot Google van troon.' Het zijn koppen uit een tijd waarin Apple haast alle lijstjes over merkwaarde aanvoerde. Maar gisteren stak het merkwaarderingsbureau Brand Finance daar in zijn eigen jaarlijkse lijst een stokje voor. Voor het eerst in vijf jaar was niet de nalatenschap van wijlen Steve Jobs, maar zoekmachine Google het merk dat analisten het best waardeerden.


De reden? Apple is niet innovatief genoeg. Google bracht afgelopen najaar de nieuwe smartphone Pixel op de markt, experimenteerde met de zelfrijdende auto (een blinde man reed ermee door de Texaanse stad Austin) en trok enkele gerenommeerde informatici aan. En Apple, dat innoveert wel, maar sinds de dood van Jobs lukt het het bedrijf maar moeilijk zogenoemde 'wow-producten' aan de man te brengen, zegt Brand Finance in het Australische medium AFR Online.


Google's merkwaarde steeg vorig jaar met bijna een kwart tot zo'n 110 miljard euro, berekende Brand Finance. Die van Apple daalde juist van bijna 146 miljard naar zo'n 110 miljard euro. Goed genoeg voor een tweede plaats op de wereldranglijst. Opvallend genoeg presteerde Apple afgelopen jaar het slechtst van de gehele toptien die Brand Finance opstelde. Sommige groeiden heel hard, andere wat minder, maar geen enkel bedrijf - behalve Apple - daalde in waarde.


Gaat het dan slecht met de bedenker van de iPhone. Allerminst. Apple staat met zo'n 670 miljard dollar nog steeds te boek als het bedrijf met de hoogste beurswaarde ter wereld. De beurswaarde van Alphabet, het moederbedrijf van Google, valt ongeveer 100 miljard dollar lager uit. En vorig jaar meldde Applebaas Tim Cook nog dat het bedrijf zijn beste kwartaal tegemoet ging.


In Nederland bekleedt Shell de hoogste positie van de ranglijst. Daarna volgen ING, Philips, Rabobank en Heineken. ING heeft de tweede plek van Philips overgenomen, terwijl Rabobank van de Nederlandse bedrijven het grootste merkwaardeverlies noteerde.


Als het gaat om naamsbekendheid, loyaliteit en personeelstevredenheid ziet de ranglijst er heel anders uit. Hier heeft Lego de koppositie overgenomen van Disney.


De speelgoedfabrikant dankt zijn succes vooral aan de vele medialicenties en samenwerkingsverbanden die hebben geleid tot onder meer Lego Star Wars, Lego Harry Potter en Lego Batman.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden