De Serie

'Good girls' is niet geniaal, meesterlijk of superspannend, wel hartveroverend

Ruby (links) en Annie.Beeld Netflix

Qua verhaal is 'Good Girls' niet erg origineel, maar dankzij scherpe dialogen en goedgekozen muziek weten de dames toch je hart te veroveren.

Nee, 'Good Girls' zit niet zo geniaal in elkaar als 'The Sopranos', heeft niet het meesterlijke camerawerk van 'Breaking Bad' en is niet zo spannend als de Scandinavische detectives. De verhaallijn is weinig origineel: drie gewone vrouwen uit Detroit overvallen een supermarkt, omdat ze geld nodig hebben om hun gezin bij elkaar te houden. Na de overval raken ze verwikkeld in een schimmig netwerk van bendes, in dit eerste seizoen vertegenwoordigd door een paar boeven die het Bassie en Adriaan-niveau nét overstijgen. 

Ja, weer een variant op het concept waarbij doodgewone, hardwerkende mensen denken één keertje iets crimineels te doen zodat ze eindelijk hun schulden of doktersrekening kunnen afbetalen. En waarbij dat ene keertje onvermijdelijk uitloopt op een florerende criminele onderneming.

En toch is 'Good Girls' een heerlijke serie. Een geloofwaardig, origineel verhaal is niet noodzakelijk, zolang het met de andere onderdelen maar goed zit. Het echte verhaal zit hier niet in de actie. Het gaat om de personages van de drie hoofdrolspelers, en hoe ze met elkaar omgaan.

Geen ontkomen aan

Even voorstellen dus: Ruby Hill, een serveerster die samen met een altijd opgewekte echtgenoot twee kinderen heeft, waaronder een dochter met ernstige nierproblemen. Alleenstaande moeder Annie Marx, caissière in een supermarkt die soms wat moeite heeft mee te doen met de volwassen wereld. Haar ex en diens nieuwe vriendin dreigen met een rechtszaak om de voogdij van hun dochter. En Beth Boland, oudere zuster van Annie, moeder van vier, getrouwd met autohandelaar Dean, van wie ze aan het begin van de serie ontdekt dat hij vreemdgaat met zijn secretaresse en bovendien zonder het Beth te zeggen het gezin financieel aan de afgrond heeft gebracht. Beth neemt zodra ze dat weet de touwtjes van haar leven en van de serie in handen. Beth wordt gespeeld door Christina Hendricks, onbetwist de koningin van de serie.

Liefhebbers van 'Mad Men' moeten zich haar wel herinneren als de kordate, heupwiegende en altijd stijlvolle secretaresse Joan Holloway, die het tot veler verbazing schopt tot partner in de reclamefirma. 

Bij 'Good Girls' krijgt Hendricks nog meer ruimte om de wereld, die haar alweer niet zo goed gezind is, naar haar hand te zetten. Beth is niet alleen degene die de meeste beslissingen neemt, ze is ook degene die haar vriendin en haar zus overtuigt dat wat ze doen het beste is voor henzelf en hun gezin, en geregeld hun hachje redt door met een uitgestreken gezicht de meest onwaarschijnlijke leugens op te lepelen.

De kracht van de serie zit in de zeer vermakelijke gesprekken tussen de drie vrouwen, hun onvoorspelbaarheid en doorzettingsvermogen. Scènes waarin vriendschap op de proef wordt gesteld, en waarin ruzies soms net iets te zoetsappig worden bijgelegd: het blijft een door en door Amerikaanse serie. De onderliggende moraal is dat de drie niet ontkomen aan traditionele rolpatronen, hoe ze ook hun best doen.

Een tweede seizoen is in de maak en dat is maar goed ook, want na tien afleveringen ben je zo verknocht geraakt aan de drie niet zo brave vrouwen dat je heel benieuwd bent hoe ze de puinhopen waarin ze aan het eind van dit seizoen belanden, zullen opruimen.

In De Serie wordt iedere week een serie besproken die te zien is op tv, Netflix of ergens anders.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden