Golven die goed passen bij de stad aan de zee

Ze is de grand old lady van de schilderkunst in Engeland. Bridget Riley (Londen, 1931) brak in de jaren zestig door met schilderijen uitsluitend in zwart-wit en grijs. Pas later ging ze ook in kleur werken, na een reis naar Egypte in 1981. Riley werd meteen als een groot talent gezien. Het Stedelijk Museum Amsterdam en Boijmans van Beuningen in Rotterdam kochten in de beginperiode werk van haar aan. Zoals het wel meer vrouwelijke kunstenaars verging, onder wie Louise Bourgeois (1911-2010) en Lee Bontecou (1931), was er in de jaren zeventig en tachtig veel minder aandacht voor Riley. "Eigenlijk hebben de musea in Nederland toen zitten slapen", zegt directeur Benno Tempel van het Gemeentemuseum Den Haag. Tegen de tijd dat deze vrouwen weer in het vizier kwamen, was hun werk vele malen duurder geworden. Tempel: "Ook ons museum heeft de boot gemist bij Riley." Dat is nu enigszins goed gemaakt met de aankoop van dit kleurrijke werk in op-art stijl. Het museum had er niet het geld voor. De Stichting Vrienden van Escher in Het Paleis bracht het bedrag bijeen. Een prestatie van formaat, zegt Tempel. Het schilderij is gisteravond gepresenteerd in Escher in het Paleis (onderdeel van het Gemeentemuseum), waar het voorlopig ook blijft hangen.

Dit abstracte werk past goed bij het werk van Escher, waarin het net als bij Riley draait om optische illusies. De kunst van Escher is toegankelijk voor een breed publiek. Escher in het Paleis is echt een 'opstapmuseum', zegt Tempel. Dit kleurrijke, golvende schilderij leent zich er volgens hem goed voor om bezoekers in aanraking te brengen met abstracte kunst. Al eerder werden de constructies en meetkundige patronen van Escher gecombineerd met abstracte werken. Tempel: "Ook bezoekers die daar weinig mee hebben, bleken dat te waarderen."

Volgend jaar wil het Gemeentemuseum een tentoonstelling maken over Bridgit Riley, met als thema 'de golf'. Tempel: "Dat past mooi bij deze stad aan zee."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden