Gokwaakhond bezorgd over jacht op virtuele schatkistjes

Beeld anp

De jacht op zeldzame voorwerpen in videogames baart de Kansspelautoriteit zorgen, en is soms zelfs illegaal. 

Virtuele schatkistjes waarvan je niet weet wat erin zit, voor je ze met zuurverdiende spelpunten opent: gamende jongeren maken er steeds meer jacht op. Maar een deel van die populaire spellen is volgens de wet illegaal, stelt de Kansspelautoriteit na maanden onderzoek. In een vandaag verschenen rapport waarschuwt de waakhond op het gebied van gokken en kansspelen dat kinderen door die games een verhoogde kans op een gokverslaving hebben. Passen producenten van de bewuste spellen hun product niet binnen acht weken aan, dan kunnen ze boetes verwachten.

De toezichthouder deed onderzoek naar zogeheten ‘loot boxes’, Engels voor schatkisten en een snel groeiende trend in de gamewereld. In die virtuele schatkistjes zitten voorwerpen die de gamer graag wil hebben: een nieuwe outfit voor zijn personage, nieuwe wapens of gewoon een bak virtueel geld. Zo’n kist is in verschillende spellen te verdienen door punten te scoren. De inhoud is steeds een totale verrassing en de voorwerpen kunnen zeldzaam zijn of alomtegenwoordig.

Dat creëert een markt. In sommige games kunnen spelers die virtuele voorwerpen uit het spel halen om ze zo voor ‘echt’ geld aan te bieden op internet. Dat gaat soms over bijna 700 euro voor een virtuele outfit. Vier van de tien veel gespeelde games uit het onderzoek hadden die verkoopmogelijkheid. Het is nog niet bekend hoe groot die markt in Nederland precies is, maar buitenlandse onderzoeken reppen over in totaal tientallen miljarden euro’s.

Schemergebied

De andere zes games zijn juridisch niet direct in gevaar, maar begeven zich volgens de Kansspelautoriteit wel in een schemergebied, doordat het openen van die schatkistjes erg op het gokken met een fruitautomaat lijkt.

“Net als in een gokhal heb je hier steeds kans een megaklapper te pakken, een heel zeldzaam voorwerp”, zegt directeur van de Kansspelautoriteit Marja Appelman. “Daarnaast kennen veel spellen een ‘bijna-winst’-mechanisme.” Ze doelt daarmee op het fenomeen van een fruitautomaat waar de eerste twee vakjes op een citroen vallen, en de derde nét niet. Je ziet hem op het hoekje zitten, en het lijkt dus of je bijna prijs had. “Dat is natuurlijk expres zo ingesteld, en bij die spellen werkt het soms ook zo.”

Volgens Appelman delen andere landen de zorg hierover. “Zij komen binnenkort met vergelijkbare rapporten als de onze. Hopelijk kunnen we zo samen een vuist maken.”

Dat deze praktijken kinderen gevoeliger maken voor een gokverslaving wil hoogleraar klinische psychologie Ingmar Franken op zich best geloven, maar groot schat hij dat effect niet in. “Andere factoren als een impulsieve persoonlijkheid, ruzie thuis of middelengebruik zijn veel grotere voorspellers van gokgedrag.”

Lees ook: Weinig te beginnen tegen online gokken
In de strijd tegen de illegale online kansspelen heeft de Kansspelautoriteit (KSA) snel nieuwe wapens nodig. Alleen met die nieuwe bevoegdheden is de toezichthouder in staat de gokker te beschermen. 

En is verslaafd zijn aan gamen überhaupt een ziekte?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden