Goeie spullen uit het afval bij de Bijenkorf

,,Zeven vijfennegentig alstublieft'', zei de juffrouw achter de kassa. Geen geld voor een modieus mandje bij de Bijenkorf in Amsterdam. Speciaal geselecteerd uit het huisvuil van Amsterdam-Zuid.

Het Instituut voor Economische Disharmonisatie verspreidde in twee weken 207 artikelen in de schappen van de Bijenkorf. Speelgoed, sjaaltjes, dinerborden, allemaal gevonden tussen het afval.

De totale waarde was bijna drieduizend gulden, volgens de prijslabels althans.

,,We wilden laten zien dat de waarde van objecten slechts wordt bepaald door de manier waarop je ze presenteert'', legt woordvoerder Krijn Peter Hesselink van het instituut uit. ,,Liggen ze bij het grof vuil, dan zijn ze niks waard, maar bij de Bijenkorf betalen mensen er grif voor.''

Het hoofddoel van het Instituut voor Economische Disharmonisatie is 'een economische crisis bewerkstelligen.' Mensen moeten gaan begrijpen dat economische groei helemaal niet gewenst is. Uit de actie met het huisvuil blijkt dat duidelijk, vindt de actiegroep.

De Bijenkorf heeft een andere visie. ,,Dagelijks komen bij ons duizenden bezoekers met veel plezier producten uitzoeken'', zegt een woordvoerster van het warenhuis. Voorlopig ziet de winkel het initiatief maar als een ludieke actie.

Toch moet de Bijenkorf erkennen dat haar collectie niet zichtbaar afwijkt van wat moeiteloos op de schroothoop gevonden kan worden.

Ook de medewerkers van de Amsterdamse vestiging hadden namelijk niet door dat het om een actie ging. Er waren wel artikelen uit de schappen gehaald, waarvan werd vermoed dat ze verkeerd geleverd waren.

Of er ook afvalartikelen zijn verkocht, is volgens de Bijenkorf moeilijk na te gaan. Voor de objecten zijn (kopieën van) originele prijsplakkers gebruikt en daarmee kunnen ze gewoon worden afgerekend. Hesselink weet zeker dat dat ook is gebeurd: ,,We hebben het zelf uitgeprobeerd met een mandje van 7 gulden 95.''

Het was niet moeilijk voor de actiegroep om de operatie uit te voeren, vertelt Hesselink.

,,Je loopt eerst een beetje rond met een artikel, twijfelend of je het wilt kopen. Dan besluit je van niet, en je zet het object simpelweg terug waar je het had gepakt. Zogenaamd dan.''

De actievoerders hebben ook plannen waarbij echt economische schade zal ontstaan, waarschuwen ze. Maar daarover wil woordvoerder Hesselink niets kwijt.

De Bijenkorf heeft tijd nodig om alle verkeerde producten te traceren.

,,Dat is zoeken naar een speld in een hooiberg van tweehonderdduizend producten'', aldus het warenhuis.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden