Goedkopere auto's botsen veiliger

Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - De Europese consumentenorganisaties hadden geen beter moment kunnen uitkiezen voor de presentatie van hun onderzoeksgegevens over de veiligheid van gezinsauto's. Net nu miljoenen Europeanen met een volle auto naar hun vakantieadres zijn vertrokken, of dit binnenkort zullen doen, blijkt dat de duurste middenklassers in hun categorie juist het minst veilig zijn.

De Europese consumentenorganisaties en autoclubs hebben samen met de Britse en Zweedse ministeries van verkeer dertien auto's van rond de 50 000 gulden onderzocht. Opvallend is dat juist duurdere modellen als de Audi A4, BMW 316, Citroën Xantia, Mercedes C180, Peugeot 406, Rover 600 en Saab 900 na botsproeven de laagste waardering kregen: twee sterren. Goedkoper, maar veiliger zijn de Ford Mondeo, Nissan Primera, Opel Vectra, VW Passat en de Renault Laguna. De Volvo S40 is met vier sterren 'op afstand de veiligste'.

Met hun aanpak lopen de consumentenorganisaties vooruit op Europese regels die in 1998 voor nieuwe en 2003 voor alle auto's gelden. “Fabrikanten mogen daarom niet langer wachten met de productie van veiliger auto's”, vinden ze. Bij de proeven is al uitgegaan van de nieuwe, strengere criteria en is meer op de praktijk gelet. Ook in de Verenigde Staten en Australië wordt het op die manier gedaan. De resultaten van de test hebben in die landen grote invloed op het kooppatroon.

Eén van de proeven bootste een situatie na waarbij twee van poppen voorziene auto's, die elk 50 km/u rijden, elkaar deels frontaal raken. Belangrijk bij frontale aanrijdingen is dat de passagiersruimte groot genoeg is. Daaraan voldoet alleen de Volvo.

Twee van de testauto's waren voorzien van zij-airbags: de Volvo en de Mercedes. Bij de Volvo zit die in de stoel en bij de Mercedes in het portier. De zijwaartse botsproef wees uit dat de luchtzak van de Volvo de klap goed opvangt, terwijl die van de Mercedes pas ontplooit als de bestuurder al door de deur is geraakt.

De autobranche-organisatie RAI wijst erop dat de proeven niet aansluiten bij de wettelijke regels: “Zo is in een test 50 km/u voorgeschreven, terwijl de testwagens 56 km/u reden. Onderzoek heeft uitgewezen dat bij een klein verschil in snelheid de effecten van botsingen al met 30 procent toenemen”, aldus woordvoerder M. Makaske, die het positief vindt dat de geteste middenklassers voldoen aan de eisen waaraan nieuwe auto's per 1998 moeten voldoen. Autoproducenten doen naar zijn mening veel aan het verbeteren van de veiligheid. “Die ontwikkeling gaat verder. Het gaat om een complexe zaak.”

- Pagina 3: Dertien auto's frontaal en zijdelings

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden