Goedkope kolen opsteker voor haven

Rotterdam ziet overslag krimpen; vooral olie door crisis minder in trek. Antwerpen en Hamburg snoepen handel af.

Na jaren van groei is de goederenoverslag in de Rotterdamse haven het afgelopen half jaar iets afgenomen. Dat kwam vooral doordat er minder ruwe olie arriveerde. De overslag van kolen, ertsen, schroot en olieproducten steeg wel.

Het Havenbedrijf Rotterdam, dat zijn cijfers over het afgelopen half jaar gisteren bekendmaakte, wijt de daling van de overslag van olie (9 procent minder dan in de eerste helft van 2012) aan de lagere vraag die het gevolg is van de economische crisis. De vraag wordt verder geremd omdat, zo wordt verwacht, de olieprijzen zullen dalen. Tenslotte onderging een aantal raffinaderijen een onderhoudsbeurt.

In de haven van Antwerpen, die zijn halfjaarcijfers eerder deze week publiceerde, werd overigens wel flink meer olie aangevoerd. Mede daardoor kon de Belgische haven over het afgelopen half jaar wel een kleine groei melden: 2 procent, tegen een daling van 0,9 procent in Rotterdam. Olie is goed voor rond een kwart van de overslag in Rotterdam en daarmee het belangrijkste product voor de haven.

De haven profiteerde wel van de groeiende vraag van elektriciteitsproducenten naar kolen (plus 13 procent). Kolen zijn goedkoper dan aardgas. Ook kwam er meer Russische stookolie langs in Rotterdam: die olie gaat via de haven naar het Verre Oosten. Opvallend was de stijging in de overslag van ijzererts en schroot. Volgens het havenbedrijf betekent die stijging (6 procent) niet dat staalfabrieken in het achterland van Rotterdam nu meer ijzererts nodig hebben. Het extra erts dat binnenkwam, werd vooral doorgevoerd naar andere havens. Ook zijn er in Europa mijnen gesloten.

Aan de groei in de overslag van containers kwam ook een einde. Er kwamen iets meer containers binnen dan in de eerste helft van vorig jaar (1 procent), maar die zaten wat minder vol. Rotterdam verloor wat klandizie aan Hamburg, dat nu vaker wordt gebruikt als overslagstation voor kleinere havens in de omgeving. Dat de crisis nog lang niet voorbij is, bleek verder uit de forse daling van de import van staal. Overigens daalde ook in Antwerpen de overslag van containers, iets sterker zelfs dan in Rotterdam.

Scheidend topman Hans Smits meldde verder dat het havenbedrijf dit jaar fors minder investeert dan vorig jaar. Dat komt vooral doordat de Tweede Maasvlakte vrijwel klaar is. Smits verwacht dit jaar 268 miljoen te investeren, na de 626 miljoen van vorig jaar. Smits, ooit topambtenaar op het toenmalige ministerie van verkeer en waterstaat en later kortstondig topman van de Rabobank, wordt volgend jaar president-commissaris van Gasunie.

De van Shell afkomstige Allard Castelein volgt hem eind dit jaar op. Castelein krijgt bij zijn aantreden 5 procent minder salaris dan zijn voorganger. Ook wordt er over zijn variabele salaris geen pensioenpremie betaald. Smits kreeg afgelopen jaar, tot enige ergernis van de Rotterdamse gemeenteraad, 345.500 euro, exclusief een variabel deel. Castelein gaat 328.225 euro ontvangen. Het variabele deel blijft maximaal 20 procent over het vaste inkomen. Ook krijgt hij, net als Smits, een bonus van maximaal 15 procent over een termijn van 4 jaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden