Goedkope euro brengt Unilever naar grote hoogte

Unilever heeft in het eerste kwartaal van 2015 een, op het oog, spectaculaire omzetgroei gehaald. De omzet van het concern, dat op 250 plekken in de wereld onder meer was- en schoonmaakmiddelen, ijs, soepen, margarines, shampoos en worsten maakt, kwam maar liefst 12,3 procent hoger uit dan in dezelfde periode van 2014. Dat kwam niet doordat Unilever overal veel meer artikelen verkocht. Het overgrote deel van de stijging was een gevolg van de lage waarde van de euro.

Unilever berekent zijn concernomzet in euro's. De afgelopen jaren was de Europese munt relatief duur. Bij het omrekenen van de omzet uit niet euro-landen was dat nadelig voor Unilever. Dit kwartaal was het andersom: de euro stond laag en de omzet die Unilever in veel niet-eurolanden haalde, tikte in euro's gemeten extra aan. De omzetgroei van 12,3 procent werd voor 86 procent door dat valuta-effect bepaald.

Zonder die valuta-effecten steeg Unilevers omzet met 2,8 procent, een cijfer dat analisten en beleggers gisteren positief verrastte. Het aandeel Unilever steeg gisteren met 2,5 procent op een verder negatief gestemde beurs.

In Europa verkocht Unilever iets meer dan vorig jaar, maar deed dat tegen lagere prijzen. In Noord- en Zuid-Amerika was dat omgekeerd: iets minder verkopen, maar prijzen die hoger waren. In Latijns-Amerika waren de prijzen maar liefst 9,2 procent hoger dan in 2014.

In de opkomende markten, waar Unilever ruim 58 procent van zijn omzet haalt, was het beeld wisselend. In Afrika, India en Zuid-Oost-Azië verkocht het concern meer, maar in Rusland ondervond ook Unilever de crisis aldaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden