Goedkope euro blaast cijfers AkzoNobel op

Minder verkopen, toch meer omzet

Als AkzoNobel zijn resultaten bekendmaakt, moet het eigenlijk over de verkopen van verf en chemicaliën gaan, zoals het bij Unilever moet gaan over wasmiddelen, shampoo, margarine en ijs. Maar net als bij Unilever werden de resultaten van AkzoNobel in het eerste kwartaal vooral bepaald door de euro, of beter gezegd: het eurootje.

De euro is het afgelopen jaar flink in waarde gedaald ten opzichte van de dollar (VS), het pond (Engeland) en de renminbi (China). De omzet en de winst die multinationals in die landen halen, worden daardoor, in euro's gemeten, (veel) groter. Unilevers omzetgroei (12,3 procent meer dan in het eerste kwart van 2014) werd voor 86 procent bepaald door dat valuta-effect.

Bij Akzo was dat effect ook groot: in euro's 6 procent meer omzet, terwijl de verkopen met 2 procent daalden. De nettokwartaalwinst van AkzoNobel steeg met 24 procent naar 160 miljoen euro.

Die winststijging had veel met die valuta te maken, maar ook met de fabrieksluitingen en vele reorganisaties die AkzoNobel de laatste jaren doorvoerde. Daardoor daalden de kosten. Bovendien hoefde AkzoNobel dit kwartaal maar weinig geld opzij te zetten voor nieuwe reorganisaties. Het aantal werknemers bij het verf- en chemieconcern daalde in een jaar met 2100, tot 46.400. Helemaal uitgereorganiseerd is Akzo overigens nog niet. De directie, onder leiding van Ton Büchner, heeft nog altijd 'meer winst maken op een blik verf' als voornaamste doel.

Akzo's verkopen stegen in de VS, waar het concern profiteerde van de groeiende economie. In Europa, goed voor 45 procent van Akzo's verkopen, stegen ze niet. AkzoNobel is voor een groot deel afhankelijk van de bouw en de industrie.

In diverse opkomende markten daalden de verkopen: in Rusland en Brazilië bijvoorbeeld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden