Goedkoop pond treft grootbedrijf

Onduidelijkheid over de voorwaarden voor de Brexit kan het pond nog meer in waarde laten dalen en de Britse economie verder schaden.

Op B-day stemden de Britten voor een Brexit. Sinds dat referendum op 23 juni steeg de Britse effectenbeurs, de FTSE 100 Index met 20 procent. Het pond sterling daalde met bijna 20 procent. De inflatie groeide naar 1 procent, richting de door de Bank of England (BOE) zo gewenste 2 procent. De werkloosheid is stabiel laag op 4,9 procent. De arbeidsmarkt is robuust.

Zo lijkt de Union Jack fier te wapperen over het Britse rijk. De banden met de EU moeten alleen nog even worden doorgesneden. Van de door tegenstanders voorspelde economische kladderadatsch is geen sprake. Voorlopig niet.

Het verhaal achter de vele cijfers leest toch net even anders. Afgelopen week kwamen grote bedrijven met de eerste kwartaalresultaten na de stem voor een Brexit. Lokale bedrijven die produceren voor de Britse markt profiteren van een goedkoper pond sterling zoals trenchcoatproducent Burberry die zijn omzet met 5 procent zag toenemen in zijn winkels. Ook Britse gin-makers verheugen zich, want ze krijgen bij export meer pond sterling voor de euro.

Buitenlandse ondernemingen zijn niet te spreken over de daling van het Britse pond want hun verkopen in het Verenigd Koninkrijk leverden in het laatste kwartaal veel minder op. De Ierse prijsvechter Ryanair, het Indiase Tata, de Amerikaanse speelgoedfabrikant Hasbro, dat veel Disney-speeltjes produceert, het technologiebedrijf HP, automaker Ford, Delta Air Lines en Unilever hebben stevig last van het dumpen van het pond. Omgewisseld leveren ponden veel minder euro's of dollars op dan voor B-day.

Unilever wilde daarom de prijzen voor hun potjes Marmite verhogen. De grootste Engelse winkelketen Tesco haalde het populaire broodsmeersel onmiddellijk van de planken. Tesco wilde van geen prijsverhoging horen. Binnen enkele uren kwamen beide bedrijven tot een vergelijk en kon de Brit in de ochtend weer volop zijn favoriete Marmite eten. Hoe dit compromis wordt betaald, is nog onduidelijk.

Het is een teken aan de wand, dit conflict tussen Unilever en Tesco. Ondanks de stijging van de consumentenprijzen met 1 procent het laatste kwartaal, en een verdere stijging die de BOE verwacht richting de kerstdagen, zijn de veel duurdere inkoop van importgrondstoffen nog niet doorberekend in de winkelprijzen. Bedrijven kunnen ervoor kiezen om dan maar minder winst te maken in Engeland of de prijzen te verhogen. Tesco heeft de eerste slag voor de Brit gewonnen, maar het lijkt een onhoudbare positie. Binnen een jaar zijn de gemiddeld 7 procent hogere kostprijzen voor geïmporteerde grondstoffen waarschijnlijk wel terug te vinden in de winkel. De inflatie kan daardoor wel eens ver boven de ideaal geachte 2 procent uitkomen.

Verwacht wordt dat dit de consumentenbestedingen zal raken omdat het gemiddelde Britse huishouden op een strak budget zit met weinig financiële armslag. Dus bezuinigen of goedkopere producten kopen is dan het devies. Het lijkt logisch dat dit vervolgens negatieve consequenties heeft voor de Britse arbeidsmarkt.

Nu er nog geen duidelijkheid is over de Brexit-voorwaarden tussen de EU en Groot-Brittannië, wordt rekening gehouden met nog een sterkere daling van het pond sterling, die een verdere verslechtering van de economie kan inluiden. Ook de grote internationale investeringsfondsen, die elk vele honderden miljarden tot hun beschikking hebben, kijken met argusogen naar Groot-Brittannië. Ze trekken hun geld nog niet terug, maar doen evenmin grote investeringen die in het Verenigd Koninkrijk zeer welkom zijn onder de huidige omstandigheden.

De afwachtende houding van investeerders lijkt een beetje vreemd nu de aandelenbeurs in Londen met 20 procent omhoog is geschoten na 23 juni. Maar, het is een forse stijging in Britse ponden. Interessant voor lokale Britse aandeelhouders. Voor buitenlandse beleggers die in dollars of euro's rekenen, is het een verliesgevend kwartaal geweest op de FTSE 100 Index. De waardedaling van het pond heeft die 20 procent winst omgezet in een vervelend verlies.

Maar er zit ook een voordeel aan een goedkoop - en misschien nog wel goedkoper wordend - pond sterling: de buitenlandse toerist. Shoppen in het Verenigd Koninkrijk is ineens heel lucratief geworden, en overnachten is er ook minder duur geworden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden