'Goedkoop' Griekenland weer gewild

Buitenlands toerisme trekt sterk aan Grieken zelf nog niet in vakantiesfeer

In de haven van Piraeus is het een drukte van belang. Toeristen drommen samen in de reisbureaus of haasten zich naar de veerboten die hen naar een Grieks eilandparadijs zullen brengen. Cruiseschepen spuwen hun menselijke lading uit over de kades. Griekenland mag in crisis verkeren en Athene mag zuchten onder massale demonstraties en stakingen, het toerisme lijkt er niet onder te lijden.

"We bekijken de situatie van dag tot dag, maar vooralsnog is er geen reden weg te blijven", zegt Alberto Norris, reisbegeleider op de 'Brilliance of the Seas', een van de vijf cruiseschepen in de haven. "We hebben 2200 passagiers, van wie er 1500 de stad ingaan. De Acropolis is vol met onze mensen. We zullen de Grieken helpen en eens wat geld in die economie pompen."

Het toerisme is goed voor zeventien procent van alle Griekse inkomsten. Twintig procent van de werkende bevolking is actief in de toeristische industrie en een even groot deel werkt in een afhankelijke sector, vertelt George Koletsos, secretaris-generaal van de Griekse Nationale Toerisme Organisatie. Uiteindelijk beïnvloedt toerisme zestig procent van de Griekse economie.

Koletsos is goedgehumeurd, want de bedrijfstak zit weer in de lift. "Dit is de enige sector die groeit. Ten opzichte van 2010 zien we nu al een toename van tien procent, en we denken die groei te kunnen vasthouden." En dat terwijl het budget van zijn eigen organisatie, onderdeel van het ministerie van cultuur, gehalveerd is. "Het is moeilijk, maar we werken duidelijk effectiever. Dit toont ook dat de Grieken meer doen dan men denkt. In het toerisme werken we hard, harder en hardst."

De ironie is dat dankzij de crisis juist weer meer mensen Griekenland als vakantiebestemming kiezen. De regering heeft de toeristen- en luchthavenbelastingen verminderd en hotels en restaurants hebben hun prijzen verlaagd. "Griekenland heeft nu weer een goede prijs-kwaliteitverhouding", aldus Koletsos. Ook is concurrent Egypte minder populair als vakantiebestemming door de politieke onrust daar.

Dat het er in de straten van Athene soms ook hard aan toe kan gaan, maakt volgens Koletsos niets uit. Anders dan vorig jaar - toen bij protesten drie mensen omkwamen - laten toeristen zich nu niet afschrikken. "Dat veroorzaakte toen veel negatieve publiciteit en het gebeurde net in de tijd dat veel mensen hun vakantie boekten", zegt Koletsos. "De huidige protesten zijn slechts in een paar straten en ze duren maar een paar uur per dag. De meeste toeristen merken er weinig van."

Reisbureaus en hotels in Athene zeggen eveneens weinig hinder te ondervinden van de protestacties. Sterker, die werken soms in hun voordeel. "Als er weer 48 uur gestaakt wordt, willen al onze gasten een paar dagen langer blijven", zegt een lachende receptionist van een middelgroot hotel. "Ze kunnen dan nergens anders heen. En omgekeerd zien we bijna geen annuleringen."

Toch is er een schaduwzijde. Zoeken buitenlanders weer vaker Griekenland op, de Grieken zelf zijn nog lang niet in vakantiestemming. De toeristische sector zal dat deze zomer voelen, denkt reisorganisator Elisavet Saridi. "De vraag uit het buitenland is stabiel bij ons, maar die van de Grieken is flink afgenomen, en dat voelen we financieel. Ze zijn niet onze grootste groep klanten, maar ze zijn wel belangrijk."

Ook de immer enthousiaste Koletsos erkent dat ondernemers die afhankelijk zijn van het binnenlandse toerisme een zware zomer voor de boeg hebben. De Grieken hebben geld noch zin om op vakantie te gaan, en dat zal nog wel even zo blijven. "Maar we moeten nu opstaan en doorvechten", zegt Koletsos. "Als het regent en je bent al doorweekt, dan kan het alleen maar beter worden."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden