’Goedemorgen, wakker Nederland’

Vroeg opstaan is niet ieders passie, maar voor deze rubriek doet uw verslaggever alles. Ochtendtelevisie. Daar gaat het om. Is het echt zo dramatisch zoals in kringen van de omroep Wakker Nederland (WNL) wordt gesuggereerd? Die nieuwe omroep, gelieerd aan de Telegraaf, wil dit najaar een nieuw ochtendmagazine brengen op de publieke buis, met de verrassende titel ’Goedemorgen wakker Nederland’!

Dus als de rest van de familie zich nog eens behaaglijk omdraait, gaat beneden de knop al aan. Waarbij de afstandsbediening al snel het drijfhout blijkt voor het noodzakelijke kanaalzwemmen. Want de redactie van de televisiegids vindt de ochtendprogrammering kennelijk nauwelijks de moeite waard, zo klein is een en ander samengevat: alleen de titel van het programma is te lezen, in het allerkleinste corps. Hilversums dedain waarschijnlijk. Vast een vuige streek van die linkse kerk.

Om half zeven mag je op Nederland 1 al je geheugen trainen, met dank aan omroep Max. Dat valt niet mee want rond dat tijdstip zit er niet zoveel leven in die grijze brij. Bij stap 1 van ’Geheugentrainer’ gaat het tenminste al mis: het boodschappenspel. „U kent het: probeer de boodschappen te onthouden tot het eind van de uitzending”, spoort presentator Jan Slagter de kijker thuis en zijn studiogast aan. „Tandpasta, slasaus, matzes, water,...” Natuurlijk zegt Slagter nog veel meer, maar dat kunnen we niet onthouden. Zo gaat dat immers met harde confronterende programma’s.

Dat geldt ook voor ’Nederland in beweging’. In een armzalig decortje, waarvan je al snel hoopt dat het onder al dat gehops en gehuppel in elkaar stort, roept akela Olga Commandeur monter: „Voeten iets dichter bij de grond, de hakken gaan iets omhoog... lichaam iets naar voren en tik ze maar aan...” Ze? Wie ze? Dat zijn dus je billen, blijkt uit de televisiebeelden. Waarschijnlijk is dat woord te vies op dat vroege uur. Misschien is dat ook de reden waarom Commandeur af en toe zo schalks de camera inkijkt.

Het echte journalistieke werk begint pas bij ’Goedemorgen Nederland, met Sven Kockelman’. Al is het wel even afzien voordat dat programma echt begint. Eerst komt, even voor zevenen, anchorman Kockelman in beeld. Onberispelijk gekleed in de stijl van wijlen GBJ Hiltermann en Joseph Luns; mét pochet. Zoiets geeft meteen vertrouwen. Kockelman kondigt wat onderwerpjes aan met op de achtergrond een deuntje, waarschijnlijk afkomstig uit een verstopte panfluit. Het maakt een treurige en hijgerige indruk, zo met die nieuwsbalk die continu onderaan het beeld voorbij schuift. Hier wordt geen nieuwsprogramma gemaakt, hier wordt nieuwsprogramma gespeeld.

Hilterman II kondigt wat onderwerpjes aan, maar wordt weldra weggedrukt door het zevenuurjournaal. Hebben we dat overleefd, komt Kockelman terug. Eindelijk! Maar het blijkt weer een teaser: ’Goedemorgen, zo meteen in ’Goedemorgen Nederland’... bla bla bla. En:’Blijf vooral bij ons!’ Reclame.

Pas om negen over zeven mag Kockelman echt los. Maar de aankondiging van het eerste berichtje, waarmee hij de kijker voor zevenen al lokte, blijkt nogal zwaar te zijn aangezet, te oordelen na het studiogesprekje met de deskundige. Per saldo is al die onrust en dat gehijg om kwart over zeven al te veel gevraagd, ’s ochtends. Zoveel valse starts, dat sfeerdeuntje, zo’n staccatogesprekje. Gelukkig komt het gezin tot leven. De kinderen moeten naar school. En de koffiepot aan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden