Goede tijding slechte tanden

Snoep verstandig - eet een appel. De Nederlandse consument wordt er sinds jaar en dag bij de tandarts fijntjes op gewezen dat snoepgoed een belangrijke veroorzaker is van de gaatjes die hij net heeft laten vullen. In Amerika denken sommige deskundigen daar anders over, zo blijkt uit recente berichten. Goed nieuws voor de fans van chocola: mits met mate geconsumeerd kunnen repen en vergelijkbare zoetigheid caries helpen voorkomen!

Deze opvallende tijding is te lezen in een exemplaar van de nieuwsbrief 'Dental news you can use', uitgegeven door het Amerikaanse Dental Resources Center in Princeton. Het houdt duizenden tandartsen sinds 1987 op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied, waaronder dus de wonderbaarlijke effecten van de chocoladeconsumptie.

Maar voor U nu naar de supermarkt holt om bevrijd van elk schuldgevoel de tot nu toe verboden 'vruchten' te kopen, is het verstandig even stil te staan bij de kwade machten die er achter zo'n nieuwsbericht kunnen zitten. De New York Times bracht namelijk afgelopen woensdag op haar voorpagina een artikel waaruit blijkt dat er nogal wat valt af te dingen op de pro-chocola berichten in de nieuwsbrief.

De wetenschapper op wiens onderzoek de tandheelkundige sensatie gebaseerd is, dr. Lawrence Wolinski van de universiteit van Californie (Los Angeles), stelt dat er sprake is van een vertekening van de onderzoeksresultaten. Hij werkt aan tanninen, stoffen die de vorming van tandplak tegengaan. Tandplak is een belangrijke factor bij het ontstaan van gaatjes. De suikers in deze smurrie van voedselresten worden door bacterien omgezet in zuren, die het tandglazuur aantasten en gaatjes doen ontstaan. Tannines kunnen dus een bijdrage leveren aan het voorkomen daarvan.

Door een ironische speling van de natuur blijken tannines onder andere in cacao aanwezig te zijn. Wolinsky isoleert ze voor gebruik als toevoeging in tandpasta en mondwaters. De stelling dat tannines in zoete chocoladerepen en candy bars ook gaatjes helpen voorkomen, gaat hem veel te ver. "Alle winst die ze zouden kunnen opleveren, wordt volledig teniet gedaan door andere ingredienten, zoals suiker" , zegt hij.

Die kanttekening ontbreekt in de nieuwsbrief van het Dental Resource Center. Veel Amerikaanse tandartsen vragen zich af waarom. De New York Times denkt het antwoord te weten: de belangrijkste geldschieter voor het instituut dat de nieuwsbrief uitgeeft is M & M/Mars. Deze firma, de producent van zoetwaren als Mars, Snickers en Milky Way, richtte het inlichtingenbureau uit Princeton op en geeft er jaarlijks een miljoen dollar aan uit.

De tendentieuze informatie in de bewuste nieuwsbrief komt de snoepfabrikant uiteraard goed uit. Chocola tegen gaatjes, bestaat er iets mooiers? "Ik kan me voorstellen dat snoepbedrijven zoiets graag denken" , zegt onderzoeker Wolinsky, "maar dat is toch echt niet het geval."

Met hem zijn vele andere tandheelkundig onderzoekers verontwaardigd over de werkwijze van het instituut uit Princeton, dat overigens niets met de fameuze plaatselijke universiteit heeft te maken. En de tandartsen natuurlijk, al hadden die onraad kunnen ruiken. Want het verloten van vliegtickets onder degenen die de nieuwsbrief aan hun patienten uitdelen, dat is niet gebruikelijk onder wetenschappers. Tenzij er industriele belangen in het spel zijn.

Ondertussen ontkent het Dental Resource Center iedere vorm van moedwillige verdraaiing van Wolinsky's gegevens. Ook de woordvoerder van M & M/Mars neemt elke gelegenheid te baat om te benadrukken dat zijn firma niemand wil misleiden. Maar het lijkt er niet op dat de Amerikanen dat nu nog geloven. Want al kennen ze het spreekwoord niet, ze weten net zoals wij: praatjes vullen geen gaatjes.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden