'Goede oude brief' geeft slinger aan omzet PTT

Van onze redactie economie GRONINGEN - Banken en verzekeraars stuurden hun klanten vorig jaar veel meer brieven en Nederlanders belden langer. Zie daar de hoofdingrediënten voor een recordwinst van bijna 2,5 miljard gulden voor Koninklijke PTT Nederland (KPN). Bestuursvoorzitter Wim Dik toonde zich gisteren in Groningen een tevreden man met de resultaten over 1996.

Vooral PTT Post, samen met PTT Telecom de belangrijkste pijler waarop KPN rust, heeft een uitstekend jaar achter de rug. De omzet lag op 6,7 miljard gulden, de nettowinst bedroeg 636 miljoen gulden. Met name de 'goede oude brieven', het meest traditionele onderdeel van KPN, gaven volgens Dik een 'spectaculaire slinger' aan de omzetstijging. Grote, zakelijke klanten als banken en verzekeraars - onderling verwikkeld in een enorme concurrentieslag - sturen hun klanten steeds meer post.

KPN raakte wel de verzending van omroepbladen kwijt, goed voor een omzet van 120 miljoen gulden. “Een gevoelige klap”, volgens Dik, die wordt goedgemaakt door de groei van de direct-mailmarkt.

Door de aankoop van de Australische pakjesvervoerder TNT werd PTT Post vorig jaar in één klap een van de vier wereldspelers op het gebied van zogenoemde tijdgevoelige distributie en logistieke dienstverlening. De koop - volgens Dik 'een reuzensprong' die KPN tegelijk 50 000 extra werknemers opleverde - heeft geen effect gehad op de resultaten van 1996. De deal werd namelijk pas in december gesloten. KPN verwacht dat overname dit jaar een bescheiden bijdrage aan het resultaat zal opleveren. De overname maakt in Nederland mogelijk 500 arbeidsplaatsen overbodig. KPN gaat de delen van TNT, die weinig met Post te maken hebben, verkopen. Wat er precies van de hand wordt gedaan wilde Post-directeur Ad Scheepbouwer niet zeggen, maar in ieder geval gaat de monorail-trein van TNT eruit.

PTT Telecom had het vorig jaar moeilijker. Hoewel de omzet een historische stijging van 9,3 procent beleefde en uitkwam op 14,2 miljard gulden, bedroeg de nettowinst 1,8 miljard gulden. Door de steeds hardere concurrentie op deze markt stonden de tarieven flink onder druk. Dik sprak van een 'ongekende prijsdaling'. “De wereldwijde trend is dat de klant steeds meer voor steeds minder wil”, klaagde Telecom-directeur Ben Verwaaijen. Zonder aanvallen op de prijzen was de omzet al gauw 700 miljoen gulden hoger geweest, becijferde financieel directeur Cees Griffioen.

Lichtpuntje is dat Nederlanders steeds vaker bellen. KPN heeft dan ook weinig last gehad van het omnummeren, waarbij zo goed als heel Nederland een nieuw telefoonnummer kreeg. Door het zogenoemde 'sterretje-21'-systeem, waarmee particulieren hun telefoon kunnen doorschakelen naar een toestel buitenshuis, werden bijna 50 miljoen extra belletjes gepleegd. Vorig jaar werd bovendien langer gebeld. Duurde een gemiddeld telefoongesprek in 1995 10 minuten en 54 seconden, in 1996 was dat 11 minuten en 47 seconden. En volgens Griffioen levert dat levert al gauw 200 miljoen gulden op jaarbasis op.

Minder florissant staan de bedrijfsonderdelen Multimedia en Kabel ervoor, met verliezen van respectievelijk 42 miljoen en 62 miljoen gulden. Het concern heeft er nauwelijks nog winstambities mee. KPN Multimedia (onder meer CallFactory, Planet Internet en Sport 7) heet nu een 'kraamkamer' te zijn, waar nieuwe ideeën en technologieën worden ontwikkeld, waarvan het concern de verliezen op de koop toeneemt. De kabeldivisie is afgeschreven en staat te koop sinds minister Jorritsma de ambities van KPN in deze markt aan banden heeft gelegd.

Op KPN kun je rekenen, begon Dik gisteren zijn toelichting op de jaarcijfers. Hij noemde zijn bedrijf “betrouwbaar in groei en financiële resultaten”. Toch was KPN gisteren op de Amsterdamse beurs een van de belangrijkste verliezers. De behaalde resultaten over 1996 waren namelijk conform de laagste verwachtingen van analisten. Het fonds daalde met 80 cent, tot 69,40 gulden.

Voor dit jaar verwacht KPN een 'substantiële' omzetgroei en een 'duidelijke' groei van de winst. Voornaamste klus die geklaard moet worden is het in elkaar schuiven van PTT Post en de nieuwe aanwinst TNT. Het concern verwacht een aanhoudend sterke groei van de mobiele telecommunicatiemarkt en druk op de prijzen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden